خانه / معرفی کتاب / سینما و زمان

سینما و زمان

سینما و زمان
سینما و زمان

نام کتاب: سینما و زمان همراه با فیلم‌نامه: داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction)

ترجمه و تالیف: سیاوش جمادی
انتشارات: نشر شادگان

به سینما علاقه‌ دارید؟ خوره فیلم هستید؟ نقد فیلم، فیلم‌نامه‌نویسی، فیلم‌شناسی، فیلم‌سازی، سینما و هر آنچه که به سینما و فیلم مربوط است، شما را به خود جذب می‌کند؟ دوست دارید سینما را بهتر بشناسید و در این عرصه فعالیت کنید؟ مهم نیست چه کاری را در سینما برمی‌گزینید، شما باید همه عوامل ساخت یک فیلم را بشناسید تا بتوانید در حرفه‌تان بهتر و بهتر عمل کنید. مطالعه، یکی از بهترین راه‌های شناخت سینماست و کتاب سینما و زمان، یکی از بهترین کتب آموزشی برای سینما دوستان است.

کتاب سینما و زمان، همان‌طور که از نامش پیداست، از ماهیت زمان در سینما صحبت می‌کند و به ساده‌ترین زبان ممکن، خواننده را وارد وادی فلسفه‌ی سینما می‌کند. فلسفه‌ای که برای شناخت درست سینما، حتمن به آن نیازمندید.

یکی از بهترین روش‌های آموزشی در سینما، به‌ کارگیری فیلم یا فیلم‌نامه است. در این کتاب، فیلم‌نامه «داستان عامه‌پسند»(۱)، اثر “کوئنتین تارانتینو”، فیلم‌نامه‌ایست که از روی آن آموزش داده می‌شود. وقتی کتاب را تمام می‌کنید، در انتهایش فیلم‌نامه داستان عامه‌پسند را می‌یابید و بعد از اتمام فیلم‌نامه، تازه متوجه کل آموزه‌های کتاب سینما و زمان می‌شوید و به نکته جالب‌تری هم پی می‌برید. نه تنها در طول مدتی که به مطالعه کتاب مشغول بودید به درک درست و صحیحی از زمان در سینما رسیده‌اید؛ بلکه نقدی جامع، صریح و بی‌نقص را در مورد فیلم‌نامه و فیلم  ِ داستان عامه پسند، خوانده‌اید.

پس همان‌طور که می‌بینید، مطالعه یک کتاب در زمینه سینما،‌ می‌تواند در بهبود کیفیت ِ حرفه‌ی سینمایی شما، بسیار مثمر ثمر واقع شود. توصیه‌ام به سینما دوستان و عزیزانی که می‌خواهند زندگی‌شان را وقف هنر هفتم کنند این است که تا می‌توانید در مورد سینما مطالعه کنید و بیاموزید که سینما، کهکشانی بی‌پایان برای کسب تجربه و یادگیری‌ست.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب «سینما و زمان» اینجا کلیک کنید.

۲) مطابق با سبک کوئنتین تارانتینو در روایات داستان به‌صورت غیرخطی؛ داستان در این فیلم‌نامه به شکل غیرترتیبی روایت می‌شود. ساختار داستان عامه پسند، براساس سه داستان متمایز بنا شده‌است که در خط سیر قصه، اشتراکاتی با هم دارند. داستانی به ظاهر ساده و در عین حال بدیع و سرشار از تعمق با شخصیت‌پردازی قوی و دیالوگ‌هایی کنایه‌آمیز و به یاد ماندنی.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *