خانه / خط خطی / وظیفه‌ی راویان فرهنگ

وظیفه‌ی راویان فرهنگ

وظیفه‌ی راویان فرهنگ
وظیفه‌ی راویان فرهنگ

وظیفه‌ی راویان فرهنگ

قسمتى از سخنانِ داريوش مهرجويى در مراسم ترحيم عباس كيارستمى:
“پزشکانِ بی‌عرضه‌ی احمق که چنین گوهر گران‌قدری را کشتند. باید آن‌ها را به محاکمه بکشیم. این وظیفه‌ی ما سینماگران است.”

هنگامی‌که این سخنان را از دهان مهرجویی شنیدم حیرت‌زده و متاسف شدم؛ و بلافاصله ذهنم در برابر این گفتار به‌دنبال خاطره‌ای خوش از مهرجویی گشت و آن‌قدر جست و جست تا که یادم آمد براى ديدن فيلمِِ “ليلا(۱)، دو سائنس بيرون از سينما به همراه پدر و مادر، در خیابان ولی‌عصر منتظر ايستادم و در برابر سوال والدین که آیا خسته شده‌ای پاسخ دادم خیر که مبادا به خانه برگردیم و من تماشای «لیلا» را از دست بدهم. عجب انتظار دلچسبى بود..

داريوش مهرجويى نازنين، فيلم‌ساز تواناى ايران، هميشه به واسطه‌ی ديدگاه خاص نقادانه و فرهنگى‌اش، برای‌ام از جايگاه والايى برخوردار بود، اما حيف و دو صد حيف..

ناراحتى، عصبيت، تشويش، بهت، از هم گسيختگى روحى و دل‌نگرانى اين استاد گرانقدر را درك كرده و از درگاه خداوند متعال براى خانواده‌ی عباس كيارستمى، دوستان ايشان و تمامى اهالى سينما و هنر خواستار صبر و شكيبايى هستم، ولى كاربرد چنين ادبياتى، آن هم در مراسم ترحيم آقای كيارستمى كه با وجود تمام بى‌اعتنايى‌ها، ناملايمتى‌ها و بعضا توهين‌هايى كه به شخص او شد در كمال فروتنى و درايت، هرگز سخنى به درشتى بر زبان نيآورد و اصالت ايرانى و بهتر بگويم انسانى‌اش را حفظ كرد، عملى دور از مرام و مسلك هنرمندی‌ست.

وظيفه‌ی اهالى هنر در اين روزها كه فحاشى، كم‌كم در فرهنگ‌مان جايى براى خود باز كرده و شكلى موجه به خود می‌گيرد، از هر زمان ديگرى خطيرتر است و هيهات و هيهات كه اگر راويان فرهنگ و هنر نيز چنين كنند، در چشم بر هم زدنى بايد فاتحه فرهنگ‌مان را بخوانيم و صلواتى هم بدرقه‌ی راهش كنيم.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «لیلا» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان اگر این روزگارِ کرونایی نبود، امروز سه‌شنبه، مورخ بیست و هشتم اَمرداد، …

یک نظر

  1. من میگم وقتی بچه بچه گی میکنه … ایرادی بهش وارد نیست … چون بچس … !
    ولی یه سن دیگه ای هم هست که آدم یه چیزایی دست خوش نیست … این سن برای هر کسی فرق میکنه … ولی بالاخره برا همه هست … اونم پیریه …
    تو پیری یه حرفایی و یه کارایی دست خود آدم نیست …
    بزارید به پای سن و سال
    🙁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *