خانه / معرفی کتاب / انتری که لوطی‌اش مرده بود

انتری که لوطی‌اش مرده بود

انتری که لوطی‌اش مرده بود
انتری که لوطی‌اش مرده بود

نام کتاب: انتری که لوطی‌اش مرده بود (۱)

نویسنده: صادق چوبک (۲)
به انتخاب: کاوه گوهرین (۳)
انتشارات: آزاد مهر / نگاه

خیلی‌ها صادق چوبک را با داستان انتری که لوطی‌اش مرده بود می‌شناسند؛ اما او، نوشته‌ها و داستان‌های زیادی دارد که متأسفانه، آن‌قدرها مطرح نشدند. مثلا امروزه کمتر جوانی می‌داند که فیلم تنگسیر اثر امیر نادری، از روی رمانی به همین نام، نوشته‌ی چوبک ساخته شد.

خوشبختانه با همت کاوه گوهرین مجموعه‌ای بسیار خوب از داستان‌های چوبک (منتخب از مجموعه‌های خیمه‌شب‌بازی، انتری که لوطی‌اش مرده بود، روز اول قبر، چراغ آخر) در کتابی به‌نام «انتری که لوطی‌اش مرده بود و داستان‌های دیگر» جمع‌آوری شده و حیف که چه دیر این مهم صورت پذیرفت و کاوه گوهرین در این‌باره چنین نوشته است:

«به یاد قدسی خانم

کار انتشار گزیده داستان‌های زنده‌یاد صادق چوبک، آن‌قدر به درازا کشید تا این‌که قدسی خانم کحال‌زاده (چوبک) هم نتواند آن را ببیند. با این‌که زنده‌یاد چوبک، در حال حیات طی یک وکالت‌نامه‌ی مکتوب که شاهدش هم قدسی خانم بود مرا به‌عنوان امین و وکیل خود برگزیده بود، دریغا که هرگز امکان تجدید چاپ کامل آثار ایشان حاصل نشد..»

آثار صادق چوبک، تلخ است و سیاه و آینه‌ای‌ست از دردها و ناکامی‌های بشر، هر چند در قالب حیوانات و به‌صورت تمثیل بیان شود. او یک نویسنده‌ی دغدغه‌مند و چیره‌دست بود که درد اجتماعش را به‌خوبی می‌دید و با نوشته‌های پر از احساسش، آن‌ها را منتقل می‌کرد. در زیر بخشی از داستان «چشم شیشه‌ای» از مجموعه‌ی روز اول قبر را می‌خوانیم:

«چشم آماده بود و دکتر آن را توی چشم پسرک جا گذاشت . گفت: «باز کن، چشمتو باز کن، حالا ببند، ببند، حالا خوب شد. شد مثل اولش.» سپس رو کرد به پدر و مادر پسرک و گفت، «ببینین، اندازه‌س مو لای پلکاش نمی‌ره.»…»

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب «انتری که لوطی‌اش مرده بود» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد «صادق چوبک» اینجا کلیک کنید.

۳) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد «کاوه گوهرین» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *