خانه / معرفی کتاب / تاریخ جامع ادیان

تاریخ جامع ادیان

تاریخ جامع ادیان
تاریخ جامع ادیان

نام کتاب: تاریخ جامع ادیان 

نویسنده: جان بی‌ ناس (بایر ناس)
مترجم: علی‌اصغر حکمت
ویراستار : پرویز اتابکی
انتشارات: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

وقتی می‌خواهید در مورد ادیان، اعتقادات، رسوم مذهبی، چگونگی شکل‌گیری و تحول یک باور متحد بین گروهی، نقد دین، فلسفه دین، جامعه‌شناسی دین، رابطه دین و عقل، نهضت‌های دینی و… مطالعه کنید، با مراجع زیادی روبه‌رو می‌شوید؛ اما شاید همه این مراجع نتوانند اطلاعات و شناختی جامع، مفید و مختصر را با ذکر مآخذ کلی در پایان هر فصل و انتهای کتاب به شما بدهند. کتاب تاریخ جامع ادیان مرجعی مفید برای پژوهشگران است که باید روایت دلچسب، ترجمه شیوا و سرگرم‌کنندگی را هم به صفات خوب این کتاب اضافه کنم. هم‌زمان هم می‌آموزید و هم لذت می‌برید. کتابی که به پرسش‌های بنیادین پیرامون دین می‌پردازد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. از بررسی باورها و رسوم نئاندرتال‌‌ها گرفته تا بررسی شکل‌گیری ادیان سامی و ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) و شرایط کنونی آن‌ها.

برای ما ایرانیان که کشورمان هم خاستگاه ادیان مختلف‌ست و هم از تنوع زیاد دینی و پیروان‌شان برخوردار است، خواندن این کتاب مفرح و آموزنده، خالی از لطف نیست.

کتاب تاریخ جامع ادیان شامل چهار بخش زیر است:

بخش اول: ادیان اولیه و منقرض شده
بررسی لزوم و جایگاه دین در بین انسان‌های اولیه و نیز بررسی ادیان اقوام گذشته و برشمردن و توضیح دوازده ویژگی مشترک بین تمامی ادیان ابتدایی و وجود برخی از این ویژگی‌ها در ادیان بزرگ امروزی شاید با کمی تغییر.

بخش دوم: ادیان هندوستان
بررسی تاریخی، رسوم مذهبی، انواع فِرق و تغییرات و تحولات ادیان و مذاهب هندوستان مانند هندوئیسم، جینیزم، بودیسم و آیین سیک در گذر زمان.

بخش سوم: ادیان خاور دور
برسی ادیان چینی‌ها مانند تائو، کنفوسیوس و شینتو.

بخش چهارم: ادیان خاور میانه
بررسی ادیان زردشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام در منطقه خاور میانه.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *