خانه / معرفی کتاب / حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس

حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس

حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس
حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس

نام کتاب: حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس

نویسنده: بهرام بیضایی
انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان

فیلم‌نامه حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس متاسفانه هرگز به فیلم تبدیل نشد؛ اما بارها و بارها تجدید چاپ شد و یکی از نام آشناترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌نامه‌های بهرام بیضایی به‌شمار می‌آید.

مانند اکثر آثار آقای بیضایی این فیلم‌نامه هم محوریتی زنانه دارد. لیلا دختر نجیب و یتیمی‌ست که می‌خواهد خرج خودش و جهیزیه‌اش را دربیاورد و از محل قدیمی‌ نقل مکان می‌کند و به دنبال کار می‌گردد. هر چه بیشتر به مراکز مختلف برای کار مراجعه می‌کند کمتر لطف و انسانیت می‌بیند. لیلا یابنده کار نمی‌شود.

در آپارتمانی هم که اتاق اجاره کرده، مدام با زنی به‌نام اعظم به‌اشتباه گرفته می‌شود. زنی بدنام که پیش از لیلا آنجا ساکن بوده. رفتار همسایگان قدیم و جدید، خانواده‌ی خود لیلا، نامزدش ارسلان و مشتری‌های سابق اعظم، همه و همه دست به دست هم می‌دهند و لیلا را تا مرز جنون پیش می‌برند.

ماجرای شناسنامه‌ی لیلا هم در فیلم‌نامه به گم شدن یک هویت حقیقی اشاره می‌کند و لیلایی که تلاش می‌کند از ورطه‌ی کاغذهایی که می‌گویند او مرده، خودش را نجات دهد و به همه با فریاد بگوید که زنده هست و می‌خواهد به روش خودش زندگی کند.

در نهایت جایی که شاید خواننده فکر کند که لیلا مجبور به تسلیم و تغییر در برابر فشار و حرف و رفتار آدمیان‌ست، جایی که شاید حتی خود لیلا هم این را باور کرده باشد که اعظم است، میراث خانوادگی که به‌نوعی همان اصالت لیلا‌ست به کمکش می‌آید و نمی‌گذارد لیلا به‌فرد دیگری تبدیل شود. لیلایی که حالا زنده‌ست، زنده‌تر از هر زمان دیگری.

در فیلم‌نامه حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس، با یک داستان هولناک روبه‌رو هستیم که بهرام بیضایی به‌بهترین نحو، فضاسازی را در فیلم‌نامه صورت داده و با برش‌های پشت سر هم صحنه‌ها به ترسیم این فضای رعب‌آور پرداخته‌است.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *