خانه / معرفی کتاب / روزی که گم شدم

روزی که گم شدم

روزی که گم شدم
روزی که گم شدم

نام کتاب: روزی که گم شدم و داستان‌های دیگر (۱)

نویسنده: ایزاک بشویس سینگر (۲)
مترجم: خدیجه روزگرد
انتشارات: نشر آسمان خیال

ایزاک بشویس سینگر نویسنده‌ی بزرگی‌ست، نه به این خاطرکه برنده‌ی نوبل ادبیات شده، نه؛ بلکه به این جهت که خیلی خوب با کلمات بازی می‌کند، راحت و روان می‌نویسد، نوشته‌هایش دل‌نشینند و اثری از غرور و خودبزرگ‌بینی و برتر انگاشتن خودش در داستان‌هایش یافت نمی‌شود، او بی‌ادعاست و در عین حال بسیار چیره‌دست. می‌تواند یک قصه را بااثربخشی خاص، کوتاه بنویسد و در عین حال می‌تواند همان قصه را بدل به رمانی گیرا کند؛ برای همین است که بارها از روی نوشته‌هایش فیلم‌نامه‌های اقتباسی نوشته و ساخته شده و همه‌ی آن فیلم‌ها هم موفق بوده‌اند که معروف‌ترینش داستان عشق (Love Story) است. (۳)

سینگر، نویسنده‌ی کتاب‌های «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان»، «دوباره احمق‌های چلم» (۴) و «خانواده موسکات» (۵)، کتاب دیگری هم دارد به اسم «روزی که گم شدم و داستان‌های دیگر»، که مجموعه‌ای‌ست از دوازده داستان کوتاهِ خواندنی در ستایش زندگی، عشق، مقاومت آدمی و قدرت تغییر. برخی از داستان‌ها رئال هستند و برخی سورئال و فانتزی؛ اما فضاسازی‌ای که در همه‌ی آن‌ها صورت گرفته قوی‌ست و توصیف‌های سینگر چنان دقیق است که خواننده خودش را در وسط قصه حس می‌کند.

در زیر بخشی از داستانک «طوطی» – داستانک محبوب نگارنده ـ را می‌خوانیم:

«..پرنده از ما نمی‌ترسید. دیوید دستش را به‌طرف پیشانی‌اش بالا برد و پرنده روی انگشتش نشست. استر یک نعلبکی ارزن و ظرفی آب روی میز گذاشت. طوطی همه را خورد. وقتی طوطی مهره‌ها را دید، با نوکش شروع به هول دادن آن کرد. دیوید فریاد زد: «نگاه کنید! پرنده بازی می‌کند!»..»

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب «روزی که گم شدم و داستان‌های دیگر» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی «ایزاک بشویس سینگر» اینجا کلیک کنید.

۳) نگارنده معتقد است یک آرتیست واقعی تا ابد در آثارش زنده است، برای همین فعل ماضی برای سینگر به‌کار نبرده است.

۴) برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی کتاب «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان» و «دوباره احمق‌های چلم» در همین سایت اینجا کلیک کنید.

۵) برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی کتاب «خانواده موسکات» در همین سایت اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *