خانه / معرفی کتاب / سر کلاس با کیارستمی

سر کلاس با کیارستمی

سر کلاس با کیارستمی
سر کلاس با کیارستمی

نام کتاب: سر کلاس با کیارستمی

نویسنده: پال کرونین
مترجم: سهراب مهدوی
انتشارات: نشر نظر

عباس کیارستمی:
“وقتی سخن از سینمای شاعرانه می‌رود، منظورم نوعی سینما است که خصوصیات شعر را در بردارد، که گستره بیان شاعرانه را طی می‌کند. قابلیتی دارد چون منشور، شکن و پیچی دارد، ماندگاری دارد، چون پازلی است که هنوز تمام نشده و به شما اجازه رمز گشایی می‌دهد تا تکه‌های مانده را هر جور که مایلید کنار هم بگذارید.”

همه می‌دانیم که آثار عباس کیارستمی، فیلم‌ساز برجسته کشورمان، جهانی هستند و فرای مرز و زمان حرکت می‌کنند، پس جای تعجب نیست زمانی‌که می‌بینیم فیلم‌ساز جوان و موفق، پال کرونین،‌ که خود او از شاگردان عباس کیارستمی بوده، در موردش بنویسد و بخواهد لحظلت ناب کلاس‌های او را که بر پایه‌ی تعامل جلو می‌رفتند، با دیگر مشتاقان این عرصه، تقسیم کند.

کتاب سر کلاس با کیارستمی، چکیده‌ای از کارگاه‌هایی‌ست که او در سراسر جهان برگزار کرده‌است. کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که هنرجویان زیادی را هدایت کرده و از بین‌شان فیلم‌سازان قابلی را به هنر جهانی عرضه داشته است.

سر کلاس با کیارستمی
سر کلاس با کیارستمی

کتابی که نه مصاحبه است، نه دستورالعمل برای فیلم‌سازی، نه پژوهشی در مورد سینمای ایران و نه فیلم‌‌شناسی عباس کیارستمی. این کتاب در حقیقت جهان‌بینی، دانش، نگاه ظریف و همان جهان و دیدگاه شاعرانه‌ی او را به خواننده نشان می‌دهد.

در مقدمه‌ی این کتاب از نویسنده آمده است:
“کیارستمی به‌خوبی آگاه است که در جایگاه شاگرد، ما همان اندازه از یکدیگر می‌آموزیم که از آموزگار. برای همین هم ساختن مداوم فیلم در بستر کار گروهی را بهترین روش برای آموزش ظرافت‌های فیلم‌سازی می‌داند. کارگاه‌های او این بستر را فراهم می‌کند. در این کارگاه‌ها ایده‌ها آبیاری می‌شود و فیلم‌های کوتاه در کوتاه مدتی سر از خاک برمی‌آورد. خطابه‌ای در کار نیست. به جایش گروهی به گرد هم آمده و حلقه‌ای را شکل می‌دهند که در میانه آنها تصمیم‌ها گرفته و کارهایی پدیدار می‌شود. در این حلقه تنوع آرا و پذیرا بودن جهش‌های متعدد به ناشناخته و جلسات نقد و بررسی به کیارستمی اجازه می‌دهد که بینش خود را در میان بگذارد، عینک مجاز ما را از غبار پندارها پاک کند تا نگاهی تازه به موضوع‌مان بیاندازیم.”

هم‌چنین مایک لی در مورد این کتاب می‌گوید:
“این کتاب بی‌شک خشت بنای ادبیات سینمایی خواهد شد.”

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *