خانه / نقد فیلم / سن آندریاس (۲۰۱۵)

سن آندریاس (۲۰۱۵)

سن آندریاس (۲۰۱۵)

(San Andreas (2015

کارگردان: برد پیتونری
نویسنده: کارلتون کوئِس
تهیه‌کننده: بیو فیلین
ژانر: اکشن / فاجعه
محصول: آمریکا
مدت: ۱۱۴ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

زنجیره‌ای از اتفاقات غیر عادی

وقتی نقش اول فیلم، “داین جانسن” است، می‌دانیم که به تماشای یک فیلم اکشن و سرگرم کننده نشسته‌ایم، سن آندریاس هم از همین قاعده پیروی می‌کند؛ فیلمی که با نجات جان یک دختر جوان، که در دره‌ای ژرف،‌ معلق، بین زمین و هوا مانده و هر لحظه ممکن است ماشینش هم روی او بیفتد، آغاز می‌شود و چون نیروهای امداد و نجات در عملیات‌شان به مشکل جدی برمی‌خورند و نمی‌توانند کار را تمام کنند، پس مسئول عملیات، ریموند (داین جانسون) مجبور به دخالت کردن می‌شود و خودش جان دختر جوان را نجات می‌دهد، بله در فیلم‌هایی که داین جانسون مشعروف به راک بازی می‌کند، غیرممکن،‌ غیرممکن می‌شود!

سن آندریاس
سن آندریاس

رِی، یک خلبان و آتش‌نشان است و به تازگی از جنگ در افغانستان برگشته و اکنون در نیروهای نجات هوایی شهرش،‌ لس‌آنجلس، خدمت می‌کند. او که دخترش را طی حادثه‌ای از دست داده و نتوانسته فرزندش را نجات دهد ـ دختری که جلوی چشمش در آب خفه شده و همین مسئله، باعت اختلاف و جدایی از همسرش اِما (کارلا گوگینو) شده ـ، تمام سعی خود را می‌کند تا جان افراد را به هر نحوی که شده حفظ کند.

ری، درصدد است تا برای فرزند دیگر خودش و اِما، بلیک (آلکساندرا داداریو) پدر خوبی باشد و برای همین می‌خواهد خودش بلیک را به سان‌فرانسیسکو ببرد تا او را در دانشگاه ثبت‌نام کند؛ اما خیلی زود متوجه می‌شود که دوست جدید اِما، دَنیل (لون گروفود) که فرد متمولی‌ست،‌ قرار است بلیک را تا سان‌فرانسیسکو همراهی کند و به برج بلند خودش هم سری بزند. مردی به ظاهر بی‌نقص که رفتار خیلی خوبی، هم با اِما و هم با بلیک دارد.

دکتر لارنس هیز (پل گیآمآتی) مدتی‌ست روی زلزله‌ای قریب‌الوقوع در لس‌آنجلس تحقیق می‌کند. زمانی که با دوست و همکارش دکتر کیم پارک (ویل یون لی) در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند، زلزله ۷/۱ ریشتری رخ می‌دهد و دکتر کیم،‌از بین می‌رود. پس از این حادثه،‌ دکتر لارنس متوجه می‌شود که گسل سنت آندریاس در حال تغییر است و به زودی زلزله عظیم ۹.۱ ریشتری،‌ به‌وقوع می‌پیوندد.

شخصیت‌های فیلم یا سیاه‌اند یا سفید،‌ یا خوب یا بد که در فیلم‌های تجاری و گیشه‌ای، می‌تواند مسئله خیلی مهمی نباشد. شخصیت‌هایی که هرکدام پاداش رفتارشان را خیلی زود می‌گیرند، امری که شاید در دنیای حقیقی ما آدم‌ها خیلی هم صادق نباشد. بازی‌ها قابل قبول‌اند و “راک”(The Rock)، بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

سن آندریاس
سن آندریاس

فیلم‌برداری و جلوه‌های ویژه در نوع خود قابل توجه است و حتا در بخش‌هایی از فیلم، نفس‌گیر. فیلم، زنجیره‌ای از اتفاقات غیرعادی را شامل می‌شود: زلزله‌ای عظیم، نشت گاز، آتش‌سوزی، انفجار،‌ فرو ریختن‌های پی‌درپی ساختمان‌های بزرگ، ترس مردم از مرگ و تلاش برای بقا و عجیب‌ترین صحنه، بالا رفتن یک قایق فکسنی از روی موج عظیمِ یک ابر تسونامی! در تمامی این صحنه‌ها خبری از کوچک‌ترین غفلت یا شکستی نیست و کم‌کم مخاطب پی می‌برد که هر اتفاقی برای قهرمانان فیلم بیفتد، قرار است به خوشی پایان پذیرد، ولو زمان‌بر باشد؛ در نتیجه شاید گفته نشود؛ ولی گویا سن آندریاس هم یک فیلم تمامن ابرقهرمانی‌ست!

یکی از اشکالات مهم فیلم، جدا از دیالوگ‌های به نسبت سطحی‌اش و ابر قهرمان جلوه دادن بیشتر شخصیت‌ها، زمانی‌ست که ریموند و اِما، به سان‌فرانسیسکو رسیده‌اند و نمی‌دانند کجا باید دنبال دخترشان، بلیک بگردند و طولی نمی‌کشد که مشکل به این بزرگی،‌ تنها با نگاه کردن حل می‌شود! خیلی ساده، اِما، بلیک را از راه دور، در میان آن همه آب و خرابی، در ساختمانی می‌بیند، آن هم در فاصله‌ای که بلیک به اندازه یک بند انگشت به نظر می‌آید.

در گره‌گشایی، شاهد گیر افتادن بلیک در میان آب و خفگی قریب‌الوقوعش هستیم. صحنه‌های خفگی زیادی را در فیلم‌ها دیده‌ایم، مانند فیلم “تایتانیک” و “۲۰۱۲”،‌ که آخری از لحاظ زلزله و کن‌فیکون شدن به فیلم سنت آندریاس نزدیک است؛ اما هر کدام از این‌ فیلم‌ها به گونه‌ خاص خود مسئله مرگ احتمالی در آب را روایت کرده‌اند و سنت آندریاس هم از این قاعده مستثنا نیست.

در کل، فیلم سنت آندریاس، فیلمی سرگرم‌کننده و جذاب است که بیش از چهار برابر بودجه‌اش فروش داشته و می‌تواند دو ساعت از اوقات فراغت‌تان را، به خوبی پر کند.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «سن آندریاس» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *