خانه / نقد فیلم / شلدون جوان (۲۰۱۹-۲۰۱۷)

شلدون جوان (۲۰۱۹-۲۰۱۷)

شلدون جوان (سریال) (۲۰۱۹-۲۰۱۷) (۱)

امتیاز سریال «شلدون جوان» از پنج ستاره: ++++ (چهار از پنج)

سازنده: چاک لوری / اسیتون مولارو
شبکه: سی‌بی‌اس
ژانر: کمدی-خانوادگی
تعداد فصل‌ها: ۳
(فصل اول: ۲۲ قسمت / فصل دوم: ۲۲ قسمت / فصل سوم: در حال پخش)
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت هر قسمت: ۲۲ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان سریال لو برود.”

بازینگا

چه طرف‌دار سریال «تئوری بیگ بنگ» (۲) باشید و چه نه، تماشای سریال «شلدون جوان» و شناخت این کودک نابغه، برای‌تان خالی از لطف نخواهد بود. سریالی رنگارنگ و جذاب، پر از لحظات شیرین و خنده‌دار خانوادگی که فقط برای کودکان ساخته نشده و مناسب تمامی سنین است.

شلدون جوان
شلدون جوان

داستان حول شلدون (ایان آرمیتیج) کوچک، زیبا و نابغه می‌گردد، کودکی باهوش که مانند اکثر بچه‌های بااستعداد، هم کودک است و هم خواه ناخواه به دنیای بزرگ‌سالی وارد شده. بچه‌ای که گاهی کاملا کودکی می‌کند و گاهی می‌تواند بزرگ‌ترها را شدیدا تحت تاثیر رفتار، گفتار و ایده‌هایش قرار دهد. اگرچه کاراکتر شلدون کوپر در سریال تئوری بیگ بنگ با بازی جیم پارسونز، گاهی غیرقابل تحمل و اعصاب‌خوردکن می‌شود؛ اما شلدون کوچک هرچقدر هم که حرف‌های بزرگ‌تر از سنش بزند و رفتارهای پارسونز در تئوری بیگ بنگ را تقلید کند، چون کودک است، مجموعه‌ی این رفتارها نه‌تنها ناخوشآیند نیست، بلکه خنده‌دار و دوست‌داشتنی‌ست. در حقیقت اگر در برابر شلدون در تئوری بیگ بنگ جبهه گرفته و او را دوست ندارید، نمی‌توانید شلدون کوچک را مانند او ببینید و دوستش نداشته باشید، شما نمی‌توانید وقتی چهره‌ی شاد و زیبای ایان آرمیتیج، در لباس چهارخانه‌ی یقه بسته با آن چکمه‌های کابویی را می‌بینید، لبخند نزنید.

در این سریال جدا از نبوغ بالای شلدون، خیلی ساده به خصوصیات اخلاقی و احساسی او پرداخته شده، مثل این‌که او وسواس دارد و جز به مادرش، مادربزرگش و گاهی پدرش، نمی‌تواند دست بزند، گوش تیز و قوه‌ی چشایی قوی دارد، از پرندگان می‌ترسد، اگر به چیزی باور داشته باشد آن را صریح و رُک بازگو می‌کند، نسبت به افراد باهوش‌تر از خود حسادت دارد، اعتماد به‌نفسش در کل بالاست؛ اما در برابر جمعیتِ زیاد نه و..، بنابراین وقتی آدم‌های عادی، فردی این‌چنینی را ملاقات می‌کنند، ممکن است جبهه بگیرند، از رک بودن آن فرد ـ مخصوصا اگر کودک باشد ـ ناراحت شوند و یا حتی حسادت کنند. این ماجرا می‌تواند دو طرفه باشد و موجب شود این افراد باهوش در برقراری روابط اجتماعی ناکام باشند و نتوانند در طول عمرشان دوستانی خوب پیدا کنند. مطمئنا طوری که این افراد جهان و پیرامون‌شان را می‌بینند، با اکثر انسان‌ها متفاوت است و به واسطه‌ی همین تفاوت در مغز و دید آن‌هاست که بسیاری از مردم از این افراد دوری می‌کنند و به عصبی بودن، گوشه‌گیری کردن و ناکامی آن‌ها در برقراری روابط اجتماعی دامن می‌زنند؛ ( نمونه‌اش را می‌توان در فیلم «ذهن زیبا» و «نخبه (بااستعداد)» (۳) دید.) این افراد هم گاهی نمی‌توانند خودشان را با شرایط محیط و آدم‌های معمولی تطبیق دهند و در نتیحه تفکر غالب در جامعه در مورد خودشان را به اشتباه تقویت می‌کنند.

شلدون جوان
شلدون جوان

سریال شلدون جوان به افراد جامعه می‌آموزد که اگر کودک یا بزرگ‌سالی در موقعیت‌‌های گوناگون، رفتارهایی متفاوت نسبت به هم‌سن و سالانش از خود نشان می‌دهد، خیلی راحت می‌توان او را درک کرد و نسبت به او مهربان بود و نه این‌که سریعا نتیجه گرفت که این فرد عجیب، نمی‌تواند درست رفتار کند، در حال طی کردن مرز باریک بین نبوغ به جنون است و با نگاه‌های سرد او را به گوشه‌گیری و جدا کردن خود از دیگران، تشویق کرد. در این بین، خانواده نقشی بسیار پررنگ و حیاتی را ایفا می‌کند.

خانواده‌ی کوپر که باید مادربزرگ را هم جزو آن‌ها حساب کرد، یک خانواده‌ی معمولی و گرمِ تگزاسی‌ست با مشکلات عادیِ همه‌ی خانواده‌ها چون مسائل مالی و کاری و البته بچه‌هایی شیطان و متفاوت با همدیگر؛ خانواده‌‌ای که در آن شادی، غم، ترس، خنده و گاهی لج‌بازی وجود دارد؛ ولی هیچ‌کدام از این‌ها اتحاد این خانواده را از بین نمی‌برد و در هنگام مواجهه با مشکلات، متحدترشان می‌کند.

انتخاب بازیگران در شلدون جوان باتوجه به این‌که این سریال چند سال بعد از تئوری بیگ بنگ ساخته شده خیلی خوب صورت گرفته و چهره‌ها بسیار شبیه به بازیگران بزرگ‌سال انتخاب شده.

یکی از نقاط قوت سریال شلدون جوان، جدا از کمدی جالب، فضای گرم و دوست‌داشتنی سریال، شیرین‌زبانی بازیگران خردسالش و شادابی مادربزرگ این است که برای ورود به قصه، نیازی نیست تئوری بیگ بنگ را دیده باشید، این دو سریال مستقل از هم ساخته شده‌اند برای همین بدون نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ای می‌توانید به تماشای شلدون جوان بنشینید،‌ از آن لذت ببرید و وارد دنیای کوچک و زیبای شلدون بشوید، شلدون جوانی که به سبک و روش خودش زندگی، اختراع،‌ کشف و کودکی می‌کند.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سریال «شلدون جوان» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سریال «تئوری بیگ بنگ» اینجا کلیک کنید.

۳) برای مطالعه‌ی نقد و بررسی فیلم «نخبه (بااستعداد)» در همین سایت اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *