خانه / معرفی کتاب / من پیش از تو

من پیش از تو

من پیش از تو
من پیش از تو

نام کتاب: من پیش از تو

نویسنده: جوجو مویز
مترجم: مریم مفتاحی
انتشارات: نشر آموت

مریم مفتاحی، مترجم کتاب من پیش از تو در نشست نقد و بررسی این رمان در سرای کتاب ِ موسسه خانه‌ی کتاب: “از همه کسانی که کتاب را خوانده‌اند، چه این کتاب را دوست داشته‌اند و چه نداشته‌اند، سپاسگزارم. عشق، انگیزه و امیدی که من در این کتاب دیدم مرا برانگیخت تا این کتاب را به فارسی ترجمه کنم. البته این کتاب ظاهری غمگین و اندوه‌نانک دارد ولی در عین حال امیدی را در دل خواننده روشن می‌گذارد.”(۱)

من پیش از تو داستان ِ عاشقانه و تلخ‌ ِ دو عاشق‌ست که هم به‌ یکدیگر می‌رسند و هم نمی‌رسند. داستان ِ باور به خود و بقیه‌ست، داستان ِ پیروزی ِ محبت‌ست، داستان ِ امیدست و داستان ِ زندگی‌ست.

خانم مویز داستانی را با شخصیت‌های بعضا دوست‌داشتنی خلق کرده و بدون جانب‌داری از آن‌ها، به ما امکان می‌دهد خود را جای تک‌تک‌شان بگذاریم، از خود بپرسیم اگر من جای فلانی بودم چه می‌کردم و سپس نتیجه‌گیری کنیم.

لوسا کلارک ِ مهربان و شاداب شغل جدیدی یافته، مراقبت از یک معلول جوان! جوانی که وقتی مادرش با خواسته ‌ی او مبنی بر مرگ آسان، مخالفت کرده، دست به خودکشی زده. آیا لوسا می‌تواند او را از فکر خودکشی برهاند و نور امیدی را در زندگی ِ سخت این مرد جوان، روشن کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، کتاب من پیش از تو را بخوانید و عاشقانه‌ی نامتعارف بین لوسا و ویل را خودتان کشف کنید و در راه این کشف بخندید، گریه و تامل کنید و شاید هم آخر سر نگاه‌تان به زندگی و سختی‌هایش را تغییر دهید.

بخشی از کتاب ِ عاشقانه‌ی من پیش از تو را با هم می‌خوانیم:

“لبخندش در اثر مستی کمی نامتعادل بود و چشمانش در عین حال که محزون به نظر می‌رسیدند فکور هم بودند.
پیست رقص خلوت شد تا رقص بعدی شروع شود. بی‌آن‌که خود متوجه باشم دیدم دارم به ویل می‌گویم:
-ویل چه می‌گویی؟ بیا یک دور برقصیم.
-چی؟
-بیا. بیا سوژه دست این گوساله‌ها بدهیم.
مری لیوانی برداشت و گفت:
-اوه، چه عالی! فوق‌العاده است.
-ویل، بیا تا موزیک آرام است. چون فکر نکنم بعدش بتوانی.
فرصت مخالفت به ویل ندادم. بااحتیاط روی پایش نشستم، دستم را دور گردنش گذاشتم و خودم را جابه‌جا کردم. ویل لحظاتی به چشمانم زل زد، می‌خواست ببیند می‌تواند مخالفت کند یا نه. بعد به طرزی بسیار شگفت‌انگیز صندلی چرخدار را به طرف پیست رقص هداست کرد و زیر نور سوسوزن توپ‌های آینه‌ای شروع به چرخیدن کرد.”

پی‌نوشت:

۱) برای مطالعه متن کامل نشست نقد و بررسی رمان من پیش از تو در سرای کتاب موسسه خانه کتاب، اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *