خانه / نقد فیلم / وقتی برگشتم (۱۳۹۴)

وقتی برگشتم (۱۳۹۴)

وقتی برگشتم (۱۳۹۴) (۱)

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: وحید موسائیان
ژانر: ملودرام / خانوادگی
محصول: ایران
مدت: ۹۰ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

 یک یادداشت 

وقتی برگشتم، از آن فیلم‌های دلی‌ست که احتمالا بیشترین معنا را فقط برای خود فیلم‌ساز داشته است. یک فیلم تماما خانوادگی و خوش رنگ و رو. تصویری از یک زندگی ایده‌آل برای ایرانیان سنتی که رد پای آثار وودی آلن در آن به وضوح به چشم می‌خورد.

وقتی برگشتم
وقتی برگشتم

فیلم با جوی آرام و راحت و صمیمی شروع می‌شود و سپس با ادای دین به فیلم‌ها و فیلم‌سازان محبوب آقای موسائیان پیش می‌رود. یک عاشقانه‌ی آرام که به مرور ِ بخشی از زندگی زناشویی و گذشته‌ی کاراکتر بهرام (رضا کیانیان) می‌پردازد و سعی دارد در حد نیاز زندگی او را در آن دوره واکاوی کند.

فیلم وقتی برگشتم از عشق و معجزه‌ی آن می‌گوید. از این که محبت و دوست‌داشتن چطور می‌تواند زندگی همه‌ی ما را شیرین‌تر کند و یک تصادف هم این میان می‌شود یادآور همه‌ی پیوندهایی زیبا و محکم که می‌روند تا به دست فراموشی سپرده شوند. فیلم‌ساز درونیات و نوستالژی‌هایش را به سبک خود بیان می‌کند و شاید اگر سعی نمی‌کرد از همه چیز مانند عرق ملی و خیانت و تجدید فراش و… در فیلمش سخن براند، فیلم منسجم‌تر می‌شد.

طنزی که در کلام و رفتار خاله قشنگ است، بر دل می‌نشیند گرچه هم‌زمان دل‌مان را هم به حال عروس‌های آن خانه می‌سوزاند!

بیش از آن‌که سبک فیلم شاعرانه باشد، عاشقانه است. حرکت نرم دوربین، موسیقی دوست‌داشتنی، عاشقانه‌ی پدر و دختر و بازی‌های خوب و… که همگی در خانه‌ای امن اتفاق می‌افتند و در نهایت آن‌طور رفتن خاله قشنگ، وقتی آفتاب ملایم بود و نسیم و چه‌چه پرندگان از میان پنجره و رقص پرده مهمان اتاق مادران شدند. به هر حال ما ایرانیان بلدیم هر چیزی را ایرانی کنیم و پای قورمه‌سبزی را هم به‌نحوی وسط بکشیم که آزاردهنده نباشد، بهتر بگویم، این هنر ماست!

وقتی برگشتم فیلمی زنده است که سعی دارد بگوید هیچ‌کس و هیچ‌چیز ارزشمندتر از خانواده و اصول اخلاقی نیست و خلاصه رویاهای‌مان، تعبیر می‌شوند.

اگر دوست داشتید این فیلم را ببینید. حداقلش این است که رنگ دارد، نور دارد، نوستالژی بازی دارد و پایانی خوش.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «وقتی برگشتم» اینجا کلیک کنید.

ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ ِ 

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *