خانه / منوی فیلم با مخلفات / نگاتیو / وی مثل وندتا (۲۰۰۵)

وی مثل وندتا (۲۰۰۵)

وی مثل وندتا
وی مثل وندتا

وی مثل وندتا (۲۰۰۵) (۱)
(2005) V for Vendetta

کارگردان: جیمز مک‌تیگو
نویسنده: خواهران واچوفسکی (۲)
تهیه‌کننده: جوئل سیلور / گرنت هیل / خواهران واچوفسکی

ژانر: دلهره‌آور / اکشن / سیاسی
محصول: انگلستان / ایالات متحده آمریکا / آلمان
مدت: ۱۳۲ دقیقه

بخشی از افتخارات:

۱) برنده جایزه‌ی سترن بهترین نقش اول زن در سال ۲۰۰۷

۲) برنده جایزه‌ی اف.ای.ایکس بهترین بهترین نقش اول زن از مجله‌ی SFX در سال ۲۰۰۷

۳)  برنده جایزه‌ی  بهترین طراح صحنه از انجمن منتقدان فیلم سن دیگو در سال ۲۰۰۶

فیلم «وی مثل وندتا» یک فیلم در ژانر دیستوپین (۳) است. این فیلم بر اساس نوشته‌ی آلن مور و طراحی دیوید لوید به یکی از مطرح‌ترین کمیک بوک‌های آزادی‌خواهانه‌ی جهان تبدیل شد (۴) و خواهران واچوفسکی فیلم‌‌نامه‌ای بسیار خوب و اقتباسی از روی آن نوشتند و جیمز مک‌تیگو، فیلم‌نامه‌ی آن‌ها را به فیلمی تأثیرگذار بدل کرد.

امروزه ماسک ِ معروف کاراکتر «وی» یا همان نقاب گای فاکس (۵) در کشورهای اروپایی و آمریکا تبدیل به صورتکی در تجمعات ِ اعتراضی به حکومت‌هاست.

وی مثل وندتا
وی مثل وندتا

فیلم در انگلستان اتفاق می افتد. زمانی‌ست که یک حکومت فاشیستی با قصاوت کامل حکم‌رانی می‌کند و مثل بسیاری از حکومت ‌های دیکتاتوری، از مردم خود و اعتراض آن‌ها وحشت دارد. در این شرایط ناگوار است که مردی به نام «وی» قیام می‌کند و کم‌کم مردم با او همراه می‌شوند.

داستان روان، بازی فوق‌‌العاده ناتالی پورتمن، طراحی صحنه و لباس که بر میزان وحشت از حکومت و سایه‌ی سیاه و خشن آن افزوده و در نهایت پیام مثبت و محرک فیلم ِ وی مثل وندتا، از آن اثری قابل توجه و تعمل و دوست‌داشتنی ساخته که ارزش چندین و چند بار دیدن را دارد.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم وی مثل وندتا (V for Vendetta) اینجا کلیک کنید.

۲) پس از آن‌که در سال ۲۰۱۲ «لری واچوفسکی» تغییر جنسیت داد و نام خود را «لانا واچوفسکی» گذاشت، آن‌ها از همه خواستند که زین پس خواهر و برادر واچوفسکی نامیده شوند؛ اما چندی بعد «اندی واچوفسکی» یک نامه‌ی سرگشاده نوشت و در آن داستان ترنس بودن خودش را گفت، سپس او خود را «لی‌لی» نامید و در خواست کرد که از این به بعد آن‌ها «خواهران واچوفسکی» نامیده شوند.

۳) دیستوپین (Dystopian) داستان‌هایی‌ست که در آن کاراکترا های قصه، زیر سلطه‌ی حکومت و یا دولتی خشن و ضد انسانی زندگی می‌کنند. در حقیقت همان پاد آرمان شهر است که در هنر نمود پیدا می‌کند و دستمایه‌ی داستان پردازی و خلق آثار هنری برای ماجراهایی که در سال‌های بعد واقع می‌شوند قرار می‌گیرد. مانند سری فیلم‌های عطش مبارزه (The Hunger Games) و وی مثل وندتا.

۴) داستان وی مثل وندتا که در فارسی «ک مثل کین‌خواهی» یا «الف مثل انتقام» هم ترجمه شده‌است، کمیک بوکی‌ست نوشته‌ی آلن مور با طراحی دیوید لوید و تونی ویر. داستان در مورد ابر مرد انقلابی است که علیه حاکمیت مستبد فاسد در زمانی خیالی در شهر لندن قیام می‌کند. در آن دوره حکومت در شهر لندن در تلاش است برای تسلط بر عوام از مفاهیم مذهبی (مشابه قرون وسطی) استفاده کند.

۵) گای فاکس یا گای فوکس (Guy Fawkes) سربازی انگلیسی و کاتولیک‌مذهب بود که در توطئه‌ی نافرجام سال ۱۶۰۵ معروف به «توطئه‌ی بارتوت» برای منفجر کردن پارلمان و کشتن شاه وقت انگلستان به تلافی آزار کاتولیک‌های انگلستان شرکت داشت. او همراه با باروت‌‌ها دستگیر و شکنجه شد.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *