خانه / معرفی کتاب / گرگی در کمین

گرگی در کمین

گرگی در کمین
گرگی در کمین

نام کتاب: گرگی در کمین

نویسنده: عباس کیارستمی
مترجم: کریم امامی / مایکل بی‌یرد
انتشارات: نشر سخن

کتاب گرگی در کمین نام یکی از مجموعه شعرهای عباس کیارستمی نازنین است و نام کتاب هم از شعری در همین مجموعه گرفته شده است:

” گرگی
در
کمین. “

این کتاب شعر به‌صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) است و توسط کریم امامی و مایکل بی‌یرد ترجمه شده است. در زیر بخشی از پیشگفتار کتاب که توسط آقای بی‌یرد نگاشته شده را با هم می‌خوانیم:

“در میان ما افرادی هستند که در میان موجوداتی جر انسان‌ها هم احساس راحتی می‌کنند ـ پرنده‌بازها، عکاسان، طبیعت‌دوست‌ها و غیره. این افراد می‌توانند آن‌جا که طبیعت ضرب‌آهنگ قوانین خودش را دنبال می‌کند، با آن هماهنگ شوند. زمانی‌که همراه آنان به پیاده‌رودی (در طبیعت) می‌روید به تدریج متوجه می‌شوید که توجه‌شان به مجموعه‌ای از مناظر کاملا متفاوت جلب می‌شود ـ آشیانه‌ی پرنده‌ها را می‌یابند، یا می‌دانند کدام گل وحشی کِی می‌شکفد. این نکته گاه فقط بستگی به صبر و حوصله دارد ـ میل به تأمل کردن، و قبول این واقعیت که ضرب‌آهنگ طبیعت شباهتی به شتاب راه رفتن ما یا گفت‌وگویی که در راه می‌کنیم ندارد. این صبر و تأمل را در طبیعت می‌توان معادل هرزه‌گردی‌های شهری دانست که والتر بنیامین به درستی تشریح کرده است، نوعی سرگشتگی بی‌هدف که هیچ شباهتی به راه‌پیمایی ندارد.

شگفت نیست که عباس کیارستمی چنین انسانی است. فیلم مستندی وجود دارد که او را دوربیین به دست در حاشیه‌ی جنگلی دنبال می‌کند، و می‌بینیم تصمیم‌هایی می‌گیرد که هیچ‌یک از ما از آن‌ها سر در نمی‌آوریم ـ چه میزان از آسمان را (در کادر) بگنجانیم، آیا لازم است بر بازتاب صحنه در آب یا بر خود ِ صحنه تأکید بگذاریم، چه زمان بر نمای دور تمرکز کنیم و چه زمان بر نمای نزدیک. حتی اگر کیارستمی فیلم‌ساز یا عکاس نبود، شعرهایش هم‌چنان از ما دعوت می‌کردند که میان عکاسی و تصاویر ذهنی ِ شعری تمایز قائل شویم.  “

کتاب گرگی در کمین را انتشارات خانه ادبیات فرانکفورت با عنوان “قدم زدن با باد” هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر کرد.  این کتاب توسط  آقای کیارستمی برای دانلود آزاد در فضای نت قرار داده شده است. (۱)

در زیر برخی از اشعار این کتاب را با هم می‌خوانیم:

” باد با خود خواهد برد
شکوفه‌های گیلاس را
تا سپیدی ابرها. “

” سیراب شدم
از قطره‌ی شبنم،
شما باور نکنید. “

” در حیرتم
چگونه گرد آمده است
در ذهن من
این همه خاطرات پراکنده. “

” کرم شب‌تاب
شب یلدا
خستگی دم صبح. “

” در پس ابر تیره
در کدام نقطه‌ی آسمانی
ای ماه؟ “

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت فایل پی.دی.اف کتاب گرگی در کمین اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *