خانه / نقد فیلم / حریم شخصی (۱۳۹۵)

حریم شخصی (۱۳۹۵)

حریم شخصی (۱۳۹۵) (۱)

امتیاز فیلم «حریم شخصی» از پنج ستاره: + (نیم از پنج)

کارگردان: احمد معظمی
نویسنده: امیر ساعتچی‌فرد
بازنویسی فیلم‌نامه: بهار کاتوزی
تهیه‌کننده: عبدالرضا ساعتچی‌فرد

ژانر: درام / اجتماعی
محصول: ایران
مدت: ۸۰ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

یک یادداشت 

فیلم حریم شخصی، یک تلفیق بسیار بد از فیلم‌های «سعادت‌آباد» و «درباره‌ی الی» با رد پایی از فیلم «خانه‌ی دختر» است و نوشتن مفصل از آن جز گزاف گویی نیست.

حریم شخصی
حریم شخصی

فیلم مستقیم رفته سر وقت علایق جدید جوانان، آفرود، عشق و عاشقی‌های ظاهری، شبکه‌های اجتماعی، سلفی گرفتن و… . یک مشت میان‌سال و جوان و ریز و درشت را در هم ریخته و کاراکتر می‌خواندشان. خلاصه از هر سطح و تفکر و فرهنگی، یکی را در فیلم داریم! غیرتی، بی‌رگ، فقیر و غنی، معتاد، سالم، وفادار، بی‌وفا که سعی شده دیالوگ‌های‌شان بسته به شرایط، تأثیرگذار و یا بانمک باشد، گرچه که نیست.

نمونه‌ی این کاراکترها را داشته‌ایم، نمونه‌ی این دیالوگ‌ها، وقایع و مثلا قضاوت‌ها را هم داشته‌ایم، بسیار هم بهتر از آن‌چه که در فیلم حریم شخصی اتفاق می‌افتد، مثالش هم همان فیلم درباره‌ی الی‌ست که قبلا ذکر شد.

اصلا قضاوت ِ چی؟ دروغ‌گویی یک زوج برای خوش‌گذرانی می‌شود مبنای دانه دانه‌ی قضاوت‌های بی‌اساس و ناقصی که رخ می‌دهد. اصلا این زوج چرا دروغ گفتند؟ تولد را در خانه‌ی خودشان می‌گرفتند نه ویلای ِ مانی ِ مرموز که هنوز به رسم سال‌های دور عکس معشوق را در کمد لباس نگه می‌دارد آن هم در حالی‌که اصلا ایران زندگی نمی‌کند!

به نظر می‌رسد در فیلم‌نامه هر جا به مشکلی برخورده شده، یک راه حل ِ دم‌دستی برای هم آوردن سر و ته ِ مشکی جسته‌اند و فکر کرده‌اند درست شد! غافل از این‌که سررشته را کامل از دست داده‌اند. زن سرایدار که تازه تلگرام دار شده، چطور قبلا عکس‌ها را مدام این طرف و آن طرف و در این گروه و در آن گروه می‌فرستاده؟ لابد اپلیکیش‌های دیگری داشته. به هر حال وقتی شوهرخواهر به‌خودش اجازه می‌دهد نصفه نیمه دست روی خواهر زن بلند کند، باید بپذیریم که در مورد عکس و گروه و تلگرام، اشتباه از فیلم‌نامه نبوده و لابد مخاطب در اشتباه است. بله، این خانه از پای بست ویران ِ ویران است.

حریم شخصی
حریم شخصی

فیلم نه گره‌ای دارد که باز شود و نه می‌تواند ضربه بزند، حتی با مرگ زن ِ جوان قصه. مرموزترین نکته‌ی فیلم هم که تصادف زن جوان باشد، کاملا واضح و مشخص اتفاق افتاد و به‌راحتی می‌شد حدس زد چه کسی پشت فرمان آن یکی خودرو بوده.

به هر حال، تلگرام که فیلتر شده و احتمالا زین پس جرم و جنایت و مرگ و میر و مسیج اشتباه فرستادن و سوتفاهم و خیانت و… نخواهیم داشت و زندگی‌ها همه به سامان می‌گردد، انشاالله!

پی‌نوشت:

۱)  برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «حریم شخصی» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *