خانه / نقد فیلم / ما همه با هم هستیم (۱۳۹۷)

ما همه با هم هستیم (۱۳۹۷)

ما همه با هم هستیم (۱۳۹۷) (۱)

امتیاز فیلم «ناخواسته»: + (نیم از پنج)

کارگردان: کمال تبریزی
نویسنده: پدرام پورامیری / محمد داودی / حسین امیری دوماری
تهیه‌کننده: رضا میرکریمی

ژانر: کمدی – درام
محصول: ایران
مدت: ۹۵ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

دغل‌کاران

ما همه با هم هستیم، نمونه‌ی یک فیلم دغل‌کارانه است. بی‌محتوا و توهین‌گر به شعور مخاطب و غارت‌گر پول و وقت و انرژی او. باعث تاسف است که چنین ساخته‌ی زننده‌ای اجازه‌ی اکران می‌گیرد و بسیاری از فیلم‌های متوسط و خوب که حرفی برای گفتن دارند، سال‌هاست یا توقیف شده‌اند یا به بهانه‌های واهی در صف اکران گیر افتاده‌اند.

ما همه با هم هستیم
ما همه با هم هستیم

در آخرین ساخته‌ی کمال تبریزی، کارگردانی که در طی سال‌هایی که از فیلم‌سازی‌اش گذشته به‌جای این‌که در آثارش بختگی مشاهده گردد، هر سال بیشتر از قبل افول دیده می‌شود، فیلم‌نامه وجود ندارد، قصه‌ای در کار نیست و در نتیجه روندی هم نیست، کاراکتری هم نیست و خب، مسلما از فرم و محتوا هم خبری نیست. معلوم نیست این فیلم درباره‌ی چیست و کی به کی‌ست. کمک خلبان (جواد عزتی) از خودکشی اطلاعی ندارد؛ اما ثانیه‌ای بعد می‌خواهد خودش و بقیه‌ی سرنشینان هواپیما را بکشد! بازپرس (مهران مدیری) این وسط چه‌کاره‌ست؟ ماموریتش چیست؟ این به‌اصطلاح فیلم درباره‌ی چست؟ آیا درباره‌ی توهین به مخاطب است؟ درباره‌ی کشیدن مردم به واسطه‌ی کلی اسم به پای گیشه‌ی سینما و سپس گرفتن پول آن‌هاست؟ این فیلم درباره‌ی شیوه‌ی نوینی از جیب‌بری‌ست که در سینمای بیمار این روزهای ایران مد شده؟ تاکیدی‌ست بر این که سینمای ما وارد ژانر وحشت شده است؟ این همه دغل‌کاری فقط برای درآمد بیشتر به چه معناست؟

نگارنده کاری به گریم کپی شده از روی کارتون «عروس مرده» (۲۰۰۵) و لوکیشن کپی شده از فیلم «سرگذشت ناگوار، داستان‌های لمونی اسنیکت» (۲۰۰۴) ندارد؛ برای او خنده‌دارتر از همه، دستِ پیش گرفتن فیلم‌نامه‌نویسان است! رضا گلزار به‌زور در فیلم چپانده شده تا طرفدارانش حتما به تماشای ما همه با هم هستیم بنشینند تا خدایی نکرده این بخش از گیشه از دست نرود و این‌قدر این حضور بی‌ربط است که در انتها، خود نویسندگان به‌زبان آماده‌اند و خیلی رک، می‌گویند باید او را به‌نحوی به فیلم چسباند!

ای کاش اگر عوامل این فیلم برای مردم‌شان احترامی قائل نیستند، حداقل به خودشان کمی احترام می‌گذاشتند و کارنامه‌‌ی کاری‌شان را چنین لکه‌دار نمی‌کردند.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «ما همه با هم هستیم» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *