خانه / خط خطی / ملیجک

ملیجک

«ملیجک»

ملیجک
ملیجک

بی‌شک خانه پدری (۱) یکی از بهترین آثار تولید شده در سینمای ایران است؛ درام-جنایی تکان‌دهنده و دل‌خراش که هر چه پیش می‌رود جدا از دقت و سلیقه در میزانسن، قصه‌اش نیز هول‌ناک‌تر و نفس‌گیرتر می‌شود و عواقب و ابعادِ خونی که به ناحق ریخته شده را بازگو می‌کند و البته که نقد بر آن وارد است (چون بازی‌ها)؛ ولی جسارت عیاری برای ساخت چنین اثر ماندگاری در این سیستم بگیر و ببند و صداخفه‌کن ستودنی‌ست چرا که او رسالت هنرمند را به کمال انجام داده؛ فیلم‌سازی که دغدغه‌اش جز اجتماع و سلامت آن نیست و پیش‌بینی کرده آن‌چه که برای ملوکِ خانه‌ی پدری اتفاق افتاد، در این دیار باز هم رخ خواهد داد نه هر چند سال یک‌بار بلکه هر روز و هر روز و هر روز..

و بحث هم این نیست که مسعود فراستی به این فیلم و فیلم‌های دیگر در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش! تاخته و نقدشان کرده و خب گاهی هم این نقدها به‌جا بوده، حرف این است که اصلن نقد شفاهی چیست و چه مفهومی دارد و چه دردی از سینمای ما دوا کرده؟ این‌که فلان فیلم کمدی اثر بدی‌ست نیاز به کوبیدن و ریشخند کردن ندارد بلکه باید بررسی و ریشه‌یابی کرد که چرا چنین آثاری به تولید انبوه رسیده‌اند وگرنه برای فیلم‌هایی که به‌قول خود فراستی ماقبل نقد هستند، چه حاجت به پشت میز نشستن و در موردشان با تبختر سخن گفتن؟!

و مگر نه این‌که «تنها مدافع هر اثر، خودِ آن اثر است» و خانه پدری این جمله را بارها اثبات کرده؟ ولی فراستی -در ویدیو می‌بینید- آگاهانه این مهم را نادیده می‌گیرد و در برابر شاه‌کارِ عیاری، ماهیت اصلی‌اش را هویدا می‌سازد و نه در جای‌گاه منتقدی منصف بلکه به‌عنوان سخن‌گوی سانسورچیان صداوسیما که دهه‌هاست بر رادیو و تلویزیونِ کشور حکم‌رانی کرده‌اند و دقیقن همان «فاندامنتالیسم»هایی هستند که فراستی فرافکنانه ازشان سخن می‌گوید، حرف می‌زند و ادعا می‌کند نگران وجه‌ی ایران و ایرانی‌ست! و این پنهان‌کاری و چشم بر حقیقت بستن، خود خشونتی‌ست علیه بشریت که عیاری در خانه پدری بر روی آن دقیق شده!

و حال باید از فراستی پرسید که در این نقدهای شفاهی‌اش! جز تخریب و توهین و خشونتِ کلامی و حمله به رسالتِ آثار خوب اجتماعی سینمای ایران چه کرده و چه گفته که در فهم آن آثار موثر بوده؟

«هیچ..»

او سال‌هاست شده سخن‌گوی بنیادگرایان و سانسورچیانی که چشم برحقایق جامعه‌ی ما بسته‌اند و بی‌راه نیست اگر بگوییم خودِ فراستی یکی ازکسانی‌ست که به ساخته شدن چنین کمدی‌های به‌حق سخیف دامن زده. منتقدی که بیش‌تر از همه شنیده شده و کم‌ترین تاثیرِ مثبت را بر این سینما داشته؛ اما صداوسیما برایش تبلیغات گسترده می‌کند چرا که

«ملیجک در گلدان نقره می‌شاشد.»

پی‌نوشت:

۱) برای مطالعه‌ی نقد و بررسی فیلم «خانه پدری» در همین سایت این‌جا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «خانه پدری» این‌جا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

پرچمِ برعکس

پرچمِ برعکس

«پرچمِ برعکس» (۱) وقتی در فیلم «بلکککلنزمن» (۲) از پرچمِ برعکس آمریکا بر روی پوستر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *