خانه / منوی فیلم با مخلفات / نگاتیو / نخبه (بااستعداد) (۲۰۱۷)

نخبه (بااستعداد) (۲۰۱۷)

نخبه
نخبه

نخبه (بااستعداد) (۲۰۱۷) (۱) (۲)

(2017) Gifted

امتیاز فیلم «نخبه» از پنج ستاره: **** (چهار از پنج)

کارگردان: مارک وب
نویسنده: تام فلین
تهیه‌کننده: کارن لوندر / ا
ندی کوهن
ژانر: درام / خانوادگی
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۰۰ دقیقه

بخشی از افتخارات:

۱) برنده‌ی جایزه‌ی منتخب مردم از جشنواره‌ی فیلم دوویل در سال ۲۰۱۷

۲) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی فیلم هارتلند در سال ۲۰۱۷

۳) برنده‌ی جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن از جشنواره‌ی ایمج اواردز در سال ۲۰۱۸

۴) برنده‌ی جایزه‌ی PFCS برای بهترین بازیگر جوان از انجمن منتقدین فیلم فونیکس در سال ۲۰۱۷

نخبه
نخبه

اکثر ما، با داستان هایدی آشنا هستیم، دخترک خوب و مهربانی که از داشتن نعمت پدر و مادر محروم بود و با پدربزرگش زندگی می‌کرد. جدا از ماجرای یتیم شدن هایدی و سپس زندگی در خانه‌ای اعیانی و رنج دوری از پدربزرگ، آن‌چه این داستان را طی سالیان سال، تاثیرگذار و خاص کرده این است که روال زندگی هایدی، برخلاف اکثر کودکان هم سن و سال اوست. این دخترک طعم واقعی کانون گرم خانواده را نچشیده و برای همین زندگی‌اش خاص است و سوژه‌ای محبوب برای نقل شدن، چه در قالب کتاب و چه در قالب فیلم و کارتون. اگر بخواهیم نمونه‌ی پسرانه‌اش را هم مثال بزنیم، الیور توئیست مثال خوبی‌ست، یک یتیم کوچک و بی‌دفاع که در نهایت قهرمان بزرگی می‌شود.

در مجموع بر هم خوردن روال عادی زندگی آدم‌ها همیشه سوژه‌ی خوبی برای پرداختن بوده و خواهد بود، حالا اگر این اتفاقات برای کودکان رخ دهد و آن‌ها قهرمانان اصلی قصه باشند، هر اثر هنری که در این رابطه خلق شود، مطمئنا می‌تواند توجهات زیادی را به خود جلب کند و روی جامعه و افکار عمومی تاثیر مثبت بگذارد. فیلم نخبه یکی از همین آثار هنری‌ست که به زندگی یک کودک نابغه پرداخته و آن‌قدر خوب نوشته و کارگردانی شد که توأمان توانست بین منتقدین و مخاطبین محبوب شود و موفقیت مالی خوبی هم کسب کند.

نخبه
نخبه

ماری (مکینا گریس)، دخترک زیبا و نابغه‌ی ریاضی‌ست که با دایی‌اش، فرانک (کریس ایوانز) زندگی می‌کند. فرانک، ماری را از بچگی به درخواست خواهرش بزرگ کرده و حالا که او به سن مدرسه رفتن رسیده، تازه مشکلات اصلی برای دایی و خواهرزده شروع شده است. جدا از نبوغ ماری، فرانک او را بسیار مستقل بار آورده و همین دو مسئله موجب می‌شود که ماری از همان روز اول در مدرسه به مشکل بر بخورد و پای مادربزرگش، اِولین (لینزی دانکن) به میان بیآید و فرانک با خطر از دست دادن حضانت ماری، مواجه شود.

فیلم‌نامه عاری از هر اضافاتی‌‌ست. هر چه نوشته و سپس به تصویر کشیده شده، لازم و به‌جا بوده و همان‌طور که هیچ بخش و نکته‌ای مهجور نمانده، بخشی هم نیست که بتوان آن را از فیلم حذف کرد و به کل داستان لطمه وارد نشود، در نتیجه چهارچوب اصلی فیلم که همان فیلم‌نامه باشد، درست ساخته و پرداخته شده. جدا از فیلم‌‌نامه‌ی خوب، انتخاب بازیگران درخور تقدیر است. نقش‌ها خیلی خوب روی آن‌ها نشسته و باورپذیر شده.

با این‌که فیلم نخبه از فیلم‌های پر خرج هالیوود نیست؛ اما مشخص است که در طراحی صحنه و لباس آن دقت و وسواس صورت گرفته، مخصوصا بر هم ریختگی خانه‌ی فرانک که طبیعی از آب درآمده و نشان دهنده‌ی خانه و زندگی یک مرد مجرد است و با این‌که او سعی می‌کند همه چیز را مدیریت کند، حداقل در تر و تمیز و مرتب نگه داشتن خانه‌اش خیلی موفق نیست و طراحی خوبِ صحنه و لباس یکی دیگر از نکات قابل توجه فیلم نخبه یا همان بااستعداد است.

نخبه
نخبه

مارک وب با ساخت نخبه، دوباره نشان داده که کارش را خیلی خوب بلد است و کارگردان دقیق و نکته‌بینی‌ست. او توانسته از هنرمند خردسال فیلمش، مکینا گریس، بازی درخور توجهی بگیرد. دخترکی که هم باید یک بچه هفت ساله باشد و هم نابغه،‌ کسی که با عصبانیت و تشر زدن دایی‌اش بغض می‌کند و می‌رود گوشه‌ای قایم می‌شود و در عین حال تحلیل مشکلات مالی و اقتصادی و بانکی اروپا و تاثیر آن بر روی اقتصاد جهانی، برایش کاری سهل چون تماشای کارتون می‌ماند. وب قدرت این را داشته تا خیلی تمیز از دخترکِ بازیگر، نابغه‌ای کوچک به جهان نشان دهد که نگاه، حرکات و ادای کلمات او، در عین کودکانه بودن، حکایت از ذهن و روحی بزرگ دارد. بچه‌ای که به اقتضای سنش حیوانات را دوست دارد و با آن‌ها بازی می‌کند؛ اما توجه به این نکته که گربه‌ای یک چشم، احتمالا بی‌پناه می‌ماند و به علت نقصی که دارد کسی به او اهمیت نمی‌دهد را فراموش نمی‌کند؛ بچه‌ای که نه بزرگ‌سال است و نه خردسال.

و در آخر، نخبه فیلمی دوست‌داشتنی، آرام، با ریتمی متعادل، پراحساس، غافل‌گیرکننده و کاملا بی‌ادعاست، فیلمی که هنگام حل مسئله‌ی ریاضی توسط مری ضربان قلب‌تان بالا می‌رود و نگارنده، تماشای آن را به شما توصیه می‌کند.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «نخبه (بااستعداد)» اینجا کلیک کنید.

۲) برای مطالعه‌ در مورد پوستر فیلم «نخبه (بااستعداد)» در همین سایت اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *