خانه / منوی فیلم با مخلفات / نگاتیو / هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند (۱۳۹۲)

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند (۱۳۹۲)

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند
هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند (۱۳۹۲) (۱)

امتیاز فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» از پنج ستاره: *** (سه از پنج)

تهیه‌کننده و کارگردان: پوران درخشنده (۲)
نویسنده: پوران درخشنده / میترا بهرامی

ژانر: درام / اجتماعی
محصول: ایران
مدت: ۹۰ دقیقه

افتخارات:

۱) دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بابک حمیدیان در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال ۱۳۹۲
۲) دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا در سال ۱۳۹۲
۳) دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن برای طناز طباطبایی از جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا در سال ۱۳۹۲
۴) دریافت لوح تقدیر بهترین فیلم از جشنواره فیلم زنان مستقل آمریکا در سال ۱۳۹۲

۵) دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سوی فستیوال فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو در سال ۱۳۹۳
۶) دریافت جایزه بهترین فیلم داستانی بلند از دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی ACTION ON FILM در کشور آمریکا در سال ۱۳۹۳
۷) دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی ACTION ON FILM در کشور آمریکا در یال ۱۳۹۳

********************

«آبرویِ چرک»

هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند
هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند

در جوامع سنتی، آبرو و آبروداری به هر قیمتی محترم است، حتی به‌قیمت از دست رفتن روح و روان کودکانی که مورد آزار یا تعرض جنسی قرار گرفته‌اند. در بسیاری از موارد یا والدین متوجه آزاری که فرزند‌شان دیده نمی‌شوند یا که اگر هم بدانند چه بر سر فرزند دل‌بندشان آمده با این توجیه که حفظ آبرو مهم است، به مقامات قضایی شکایت نمی‌کنند و هم فرزندشان را قربانی می‌کنند و هم کودکان بسیار دیگری که ممکن است مورد خشونت جنسی فرد متجاوز قرار بگیرند.

واقعیت این است که قربانی خشونت جنسی شدن در کودکان، دختر و پسر نمی‌شناسد. شاید بسیاری از ما به اشتباه فکر کنیم باید بیشتر مراقب دختربچه‌‌ها بود تا پسربچه‌ها، به همین دلیل بسیاری از والدین به صرف پسر بودن، به پسران‌شان اجازه می‌دهند در کوچه و خیابان با افرادی که نمی‌شناسند و اطلاعی از آن‌ها و خانواده‌شان ندارند بازی کنند یا پسرکان را برای خرید به سوپر و نانوایی و قصابی و.. می‌فرستند بدون آن‌که لحظه‌ای فکر کنند حالا که همه مراقب دختربچه‌ها هستند دو حساسیت روی آن‌ها بیشتر است، پسربچه‌ها در معرض خطر تجاوز و تعرض قرار می‌گیرند. فارغ از جنسیت، باید مراقب همه‌ی بچه‌ها بود و به آن‌ها یاد داد از گفتن کوچک‌ترین اتفاقات روزمره در مدرسه و سرویس و خیابان و خانه و.. به والدین و اولیای معتمد مدرسه، دریغ نکنند.

از طرفی نمی‌توان حدس زد که چه کسی متعرض و متجاوز است، گاهی در کمال ناباوری متجاوز یکی از نزدیکان است و گاهی یک فرد کاملا مورد اطمینان و کسی که هیچ‌وقت به مخیله‌ی والدین و بزرگ‌ترهای کودک خطور نمی‌کرده که او بتواند چنین وحشیانه با بچه‌ای خردسال برخورد کند، گاهی آن فرد کسی‌ست که به‌دلایلی چون اختلالات حرکتی و رفتاری و کلامی و ذهنی، هرگز جدی گرفته نمی‌شده است، غافل از این‌که برخی غرایز، می‌تواند هر انسانی را برای چند لحظه هم که شده، مجنون کند.

پوران درخشنده در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» به موارد بالا پرداخته و با ساخت فیلمی پرکشش و پرتعلیق، سعی کرده تا جایی که از دستش برمی‌آید، جامعه و والدین را از کودک‌آزاری مطلع کند. او به‌جای رسانه‌ها، تلویزیون، رادیو، برنامه‌هایی که باید با محتوای آگاهی‌دهنده و پیش‌گیرانه از تجاوز برای کودکان ساخته شود و آموزش‌هایی که آنان باید در مدارس ببینند، با ساخت این فیلم، سعی در آگاه کردن والدین و اولیای مدرسه کرده تا بی‌توجه به رفتارهای پرخاشگرانه‌ی کودکان، گریه کردن آنان، کابوس دیدن‌شان و.. نباشند و یاد بگیرند به کودک گوش دهند و با او به‌درستی ارتباط برقرار کنند. درخشنده با این فیلم سعی کرده به بخشی از جامعه بیآموزند سکوت کردن در برابر تعرض به فرزندشان، خیانت بزرگی‌ست و کم از جنایت ندارد و حفظ آبرو در این موارد جز بی‌آبرویی نیست.

شروع فیلم رمزآلود است و بلافاصله بعد از روشن شدن ماجرای قتل، همه شیرین (طناز طباطبایی) را مقصر می‌دانند و این دقیقا همان اتفاق نامبارکی‌ست که در جامعه‌ای سنتی و زن‌ستیز رخ می‌دهد: «زنان همیشه مقصرند و گناه‌کار» و این داستان غم‌انگیزی‌ست در کشوری چون ایران که زنانی آوانگارد دارد و قوانینی ضدزن.

درخشنده با این فیلم، تا جایی‌که توانسته رسالتش را به‌عنوان فیلم‌سازی که همواره نشان داده دل‌سوز جامعه‌اش است، انجام داده و با بازی‌گرفتن‌های خوب ـ مخصوصا از طناز طباطبایی، شهاب حسینی و بابک حمیدیان – و کارگردانی قوی و تعلیق‌دارش، فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند را جزو یکی از فیلم‌های شجاعانه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی در مورد زنان و حقوق آنان ساخته شده، قرارا داده، فیلمی که دیدنش برای هر فرد بالای دوازده سال واجب است.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» اینجا کلیک کنید.

۲) برای مطالعه‌ی نقد و بررسی فیلم «زیر سقف دودی» از همین فیلم‌ساز در این سایت اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *