خانه / منوی فیلم با مخلفات / یک ماجراجویی در فضا و زمان (۲۰۱۳)

یک ماجراجویی در فضا و زمان (۲۰۱۳)

یک ماجراجویی در فضا و زمان
یک ماجراجویی در فضا و زمان

یک ماجراجویی در فضا و زمان (۲۰۱۳)

(2013) An Adventure in Space and Time

امتیاز فیلم «یک ماجراجویی در فضا و زمان» از پنج ستاره: ****+ (چهار و نیم از پنج)

کارگردان: تری مک‌دانا
نویسنده: مارک گتیس
تهیه‌کننده: مت استرونس / بی‌بی‌سی

ژانر: بیوگرافی / درام
محصول: بریتانیا
مدت: ۸۳ دقیقه

افتخارات:

۱) برنده‌ی جایزه‌ی بفتا تلویزیونی برای بهترین گریم در سال ۲۰۱۴

۲) نامزد دریافت جایزه‌ی بفتا برای بهترین درام (سینگل درام) در سال ۲۰۱۴

۳) نامزد دریافت جایزه‌ی بفتای تلویزیونی برای بهترین طراحی صحنه و لباس در سال ۲۰۱۴

۴) نامزد دریافت جایزه‌ی بفتا تلویزیونی برای بهترین تدوین در سال ۲۰۱۴

یک ماجراجویی در فضا و زمان
یک ماجراجویی در فضا و زمان

یک سریال موفق تلویزیونی چگونه متولد می‌شود؟ مثلا سریال محبوب دکتر هو (۱) که چند دهه است از شبکه‌ی بی‌بی‌سی در حال پخش است و طرفداران زیادی را در سراسر دنیا دارد؟

تله‌فیلم یک ماجراجویی در فضا و زمان، به تولد سریال دکتر هو پرداخته و نشان می‌دهد این سریال، چگونه زندگی اولین دکتر، ویلیام هارتنل (دیوید بردلی) که خود را بازیگری پیر و از کار افتاده می‌دانست و به همین سبب منزوی و بدخلق شده بود، تغییر داد.

فیلم در فضایی رمزآلود و کمی دلهره‌آور آغاز می‌شود و بیننده با فلش‌بک، برمی‌گردد به چند سال قبل تا ببیند که اکنون چرا ویلیام هارتنل این‌قدر دست‌وپاچه و عصبی‌ست. مردی که کاراکتر دکتر هو، زندگی سخت، بی‌برنامه و یکنواخت او را بعد از سال‌ها تغییر داد و اکنون او باید با این کاراکتر دوست‌داشتنی، خداحافظی می‌کرد؛ یک خداحافظی سخت و تلخ که موجب شد آخرین سکانسی که او به‌عنوان دکتر هو بازی می‌کند، ماندگار، تأثیرگذار و سرشار از احساس باشد.

همه‌ی اِلمان‌های فیلم یک ماجراجویی در فضا و زمان به اندازه و درست است. مارک گتیس که خودش یکی از نویسندگان اپیزودهای سریال دکتر هوست ـ او از بچگی شدیدا به این سریال علاقه‌مند بوده و آن را دنبال می‌کرده ـ فیلم‌نامه‌ای روان و دوست‌داشتنی نوشته و ادای دین کرده به سریال محبوبش و اولین دکتر هو که باعث علاقه‌ی بسیاری از بچه‌ها به این سریال و داستان‌های تخیلی شد. البته که نمی‌توان مشقت‌های فراوانی که برای ساخت این سریال صورت گرفت و سرسختی ستودنی وریتی لمبرت (جسیکا رین) را در چند سکانس نشان داد؛ اما همان چند سکانس توانسته‌اند روایت‌گرانی مومن باشند به فشاری که روی او به‌عنوان زنی جوان و یهودی در بی‌بی‌سی بوده، تهیه‌کننده‌ای تلاش او باعث پا گرفتن و موفقیت سریال دکتر هو شد.

دیوید بردلی که خیلی‌ها او را از سری فیلم‌های هری پاتر ـ در نقش آرگوس فلیچ سرایدار مدرسه‌ی هاگوارتز ـ به‌یاد می‌آورند نیز با بازی خوب و مسلطش باعث شده بینندگان این فیلم با او در نقش ویلیام هارتنل همراه شوند، ترس‌ها و دلهره‌های هارتنل را قبل از پخش اولین قسمت سریال درک کنند، با او از موفقیت و شهرت لذت ببرند و در آخر دل‌شان از حذف مردی که به کاراکتر دکتر هو، زندگی بخشید، بگیرد.

یک ماجراجویی در فضا و زمان، یک درام-بیوگرافی‌‌ست که ماهرانه ساخته شده و دو پی‌رنگ اصلی دارد، یکی تلاش جوان‌های باانگیزه برای ثابت کردن خودشان که اکثرا باموفقیت همراه می‌شود و دیگری دل‌بستگی گاها شدید بازیگران به نقش‌هایی که ایفا می‌کنند، دل‌بستگی‌ای که موجب می‌شود وقتی که دوره‌ی بازی‌شان در نقشی خاص تمام می‌شود، متحمل صدمات روحی سخت شوند. موردی بسیار مهم که روح لطیف هنرمند را آزار می‌دهد و متاسفانه تاکنون، کمتر به آن پرداخته شده است.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سریال «دکتر هو» (Doctor Who) اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *