خانه / معرفی کتاب / مبادی سواد بصری

مبادی سواد بصری

مبادی سواد بصری
مبادی سواد بصری

نام کتاب: مبادی سواد بصری (۱)

نویسنده: دونیس آ. دونیس
مترجم: نسیم منوچهرآبادی / مسعود سپهر
انتشارات: نشر خانه هنرمندان / نشر سروش

سواد بصری چیست؟ سوالی بسیار مهم که ما را به درک بهتر از تصاویر سوق می‌دهد. سواد بصری به‌معنای فهمیدن و درک درست و صحیح ِ معنی است که تصویر می‌خواهد آن را انتقال می‌دهد و امروزه، در جهانی که تصاویر و عکس به بخشی مهم و ناگسستنی از زندگی ما بدل شده است، سواد بصری یکی از مهارت‌های مهم انسانی به شمار می‌آید.

سواد بصری با دیدن و توجه کردن، روز به روز بیشتر می‌شود؛ اما این میان نیاز به راهنمایی هم برای پرورش این سواد داریم. کتاب مبادی سواد بصری منبعی خوب با زبانی ساده و روان است کمک می‌کند تصاویر را بهتر ببینیم و بتوانیم آن‌ها را ترجمه و تحلیل کنیم و پیوند میان تجربیات بینایی با تجربیات سایر حواس و ذخیره‌های ذهنی‌مان را در خوانش یک اثر و درک معنای آن تصویر به‌کار ببریم.

پس در دنیای امروز، سواد بصری برای همه لازم است ـ به لطف شبکه‌های اجتماعی که بیشتر بر مبنای تصاویر هستند تا متن، مثل شبکه محبوب اینستاگرم ـ؛ اما برای دوستداران و دانشجویان ِ هنر، علی الخصوص هنرهای تجسمی، لازم و ضروری‌ست و کتاب مبادی سواد بصری، منبعی بسیار خوب و آموزنده برای همه است.

مبادی سواد بصری
مبادی سواد بصری

در بخشی از پیش‌گفتار کتاب «مبادی سواد بصری» چنین می‌خوانیم:

«ارتباط بصری مانند هر زبان دیگری از پاره‌ای از اطلاعات تشکیل شده است که ما را در ساختن فهم پیام، از کاربردی‌ترین ِ آن تا حوزه‌ی رفیع بیان هنر یاری می‌کند. زبان بصری از اجزا یا به عبارت دیگر گروهی از واحدها تشکیل شده که بر هم اثر گذارند و معنی‌شان به عنوان کل، تابع معنی و مفهوم یک‌یک واحدهاست. اما چگونه می‌توان اجزای یک کل بصری را تعریف کرد؟ این کار از طریق بررسی‌ها، تعاریف، تمرین‌ها، مشاهدات و در نهایت رهنمودهایی ممکن می‌شود که روابط میان سطوح بیان هنری، دسته‌های هنرهای بصری و معانی آن‌‌ها را شکل می‌دهند.

***********

مولی نی استاد برجسته‌ی مدرسه‌ی باهاوس در سال ۱۹۳۵ در این باره گفته است: “بی سوادی در آینده تنها نشناختن قلم نیست، بلکه نشناختن دوربین نیز بی‌سوادی خواهد بود.” آینده‌ای که وی به آن اشاره کرده است، اکنون است.»

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب «مبادی سواد بصری» با ترجمه‌ی خانم نسیم منوچهرآبادی اینجا و با ترجمه‌ی آقای مسعود سپهر اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *