خانه / منوی فیلم با مخلفات / نخبه (بااستعداد)-پوستر (۲۰۱۷)

نخبه (بااستعداد)-پوستر (۲۰۱۷)

نخبه (بااستعداد)-پوستر (۲۰۱۷) (۱) (۲)

(2017) Gifted

امتیاز فیلم «نخبه» از پنج ستاره: **** (چهار از پنج)

کارگردان: مارک وب
نویسنده: تام فلین
تهیه‌کننده: کارن لوندر / ا
ندی کوهن
ژانر: درام / خانوادگی
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۰۰ دقیقه

مارک وب با ساخت نخبه، دوباره نشان داده که کارش را خیلی خوب بلد است و کارگردان دقیق و نکته‌بینی‌ست. او توانسته از هنرمند خردسال فیلمش، مکینا گریس، بازی درخور توجهی بگیرد. دخترکی که هم باید یک بچه هفت ساله باشد و هم نابغه،‌ کسی که با عصبانیت و تشر زدن دایی‌اش بغض می‌کند و می‌رود گوشه‌ای قایم می‌شود و در عین حال تحلیل مشکلات مالی و اقتصادی و بانکی اروپا و تاثیر آن بر روی اقتصاد جهانی، برایش کاری سهل چون تماشای کارتون می‌ماند. وب قدرت این را داشته تا خیلی تمیز از دخترکِ بازیگر، نابغه‌ای کوچک به جهان نشان دهد که نگاه، حرکات و ادای کلمات او، در عین کودکانه بودن، حکایت از ذهن و روحی بزرگ دارد. بچه‌ای که به اقتضای سنش حیوانات را دوست دارد و با آن‌ها بازی می‌کند؛ اما توجه به این نکته که گربه‌ای یک چشم، احتمالا بی‌پناه می‌ماند و به علت نقصی که دارد کسی به او اهمیت نمی‌دهد را فراموش نمی‌کند؛ بچه‌ای که نه بزرگ‌سال است و نه خردسال.
*********************
نخبه (بااستعداد)-پوستر اول
نخبه (بااستعداد)-پوستر اول

نخبه (بااستعداد)-پوستر اول:

۱) رابطه‌ای قشنگ بین پدر و دختر (البته که عکس از دایی و خواهرزاده است؛ اما یکی از نکات اصلی فیلم نخبه همین است که تقریبا تا نیم ساعت اول متوجه نشویم فرانک (کریس ایوانز) و مری (مکینا گریس) پدر و دختر نیستند.)
۲) آسمان صاف، ساحل، دریای آرام، یکی دو پرنده در آسمان، آفتابی که روی مری افتاده،‌پاهای شنی‌اش و لباس‌های معمولی هر دو نفر، حکایت از زندگی آرام و ساده‌ی او و فرانک دارد. زندگی‌ای که تجملاتی نیست؛ اما شاد است.
۳) مری لبخندی خاص دارد، نه کودکانه و نه مخصوص بزرگ‌سالان. این لبخند هر چه هست، رضایت‌مندی در آن موج می‌زند. او خیلی راحت روی گردن و سر فرانک چنبره زده، عینک آفتابی دایی‌اش را به چشم دارد، احتمالا در افکار خودش غوطه‌ورست و مشخص است در کنار فرانک، احساس امنیت و شادی می‌کند؛ ولی نگاه فرانک نگران است و به دورتر می‌نگرد، انگار چیزی توجهش را جلب و او را کمی نگران کرده باشد.
۴) دورِ ناخن‌‌های فرانک، با این‌که دستانش تمیز هستند، اثر روغن و سیاهی‌های مربوط به کارهای یدی و مکانیکی‌ست و او با همین دستان و انگشتان، که برای امرار معاش تلاش می‌کنند، پاهای مری را محکم گرفته و مراقب است او نیفتد و راحت باشد؛ اما آیا فرانک با این رویه، موفق می‌شود همیشه مری را نزد خودش نگه دارد؟
*********************
نخبه (بااستعداد)-پوستر دوم
نخبه (بااستعداد)-پوستر دوم

نخبه (بااستعداد)-پوستر دوم:

۱) کلیدی‌ترین نکته‌ی این پوستر، نگاه مری به دوربین است. این نگاه که در اولین نظر، توجه را جلب می‌کند، انگار مری هم به بیننده (دوربین) نگاه کرده و هم به فرانک، نگاهی نافذ، محکم و مطمئن.

۲) در این پوستر تصویر مری کاملا مشخص است و همه، اول او را می‌بینند،‌ برخلاف تصویر فرانک که فلوست و بیننده یکی دو ثانیه بعد از تصویر مری متوجه او می‌شود؛ فوکوس روی مری‌ست و این ترفند هوش‌مندانه کاملا منطبق با قصه‌ی فیلم است. مری نابغه است و مسلما توجهات را به خودش جلب می‌کند؛ ولی فرانک بیشتر در حاشیه قرار دارد و با این حال، همان‌طور که در عکس هم مشخص است او نسبت به مری جلوتر قرار گرفته و تا همواره سپر او باشد و از او مراقبت و حمایت کند در حالی‌که مانند پوستر قبلی، حواسش به همه چیز و همه کس است.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «نخبه (بااستعداد)» اینجا کلیک کنید.

۲) برای مطالعه‌ی یادداشت معرفی فیلم «نخبه (بااستعداد)» در همین سایت اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *