خانه / معرفی کتاب / باغ وحش شیشه‌ای

باغ وحش شیشه‌ای

باغ وحش شیشه‌ای
باغ وحش شیشه‌ای

نام کتاب: باغ وحش شیشه‌ای (۱)

نویسنده: تنسی ویلیامز
مترجم: مرجان بخت‌مینو
انتشارات: نشر مینو

وقتی یک باغ وحش پر از حیوانات شیشه‌ای بشود دوست و دنیا و همدم یک انسان، اینجاست که باید وحشت کرد و ترسید و روی زندگی خود دقیق شد که مبادا، چنین رویه‌ای را در پیش گرفته باشیم.

نمایش‌نامه‌ی باغ وحش شیشه‌ای، حکایت یک خانواده‌ی سه نفره است. مادر، پسر و دختر. سه نفری که هم‌دیگر را دوست دارند، ولی در عین حال هر کدام‌شان به‌جای در پیش گرفتن زندگی حقیقی و روزانه در گذشته و یا تخیلات خود زندگی می‌کنند. کنایه از جامعه‌ای منفعل و ناامید که برای ادامه‌ی حیات خود  متوسل به هر فکر و روشی می‌شود.

تام پسر قصه و شخصیت اصلی و راوی نمایش‌نامه است. جوانی که مجبور است در کارخانه‌ی کفش کار کند؛ اما می‌خواهد شاعر شود. الآن که او داستان را تعریف می‌کند، مدت‌ها از این اتفاقات گذشته و او خود را به خاطر ترک خانه و تنها گذاشتن مادر و خواهرش نمی‌بخشد. خواهری حساس با یک نقص عضو که از او انسانی وابسته و بدون اعتماد به‌نفس ساخته و در نهایت، خواننده، حتی دوست ندارد تصور کند چه بلایی بر سر او آمده.

در بسیاری از آثای تنسی ویلیامز،‌ مانند باغ وحش شیشه‌ای، اتوبوسی به‌نام هوس، گربه روی شیروانی داغ و… زنی میان‌سال و مانده در گذشته وجود دارد،‌ مردی جوان و ناامید و یک زن جوان و بیمار، یعنی آینه‌ای از زندگی گذشته‌ی نویسنده؛ اما چون هنر او در داستان‌گویی و ظریف شدن بر احساسات و افکار کاراکترهایش فوق‌العاده قوی‌ست، در نتیجه این شباهت‌ها نه‌تنها نمی‌گذارد آثارش تکراری شوند، بلکه از دل هر کدام آن‌ها یک شاهکار بیرون می‌آید و قدرت نویسنده را این‌چنین آشکار می‌کند.

خوب است که بدانید فیلم «اینجا بدون من»، ساخته‌ی بهرام توکلی، از روی نمایش‌نامه‌ی باغ وحش شیشه‌ای، اقتباس شده است. (۲)

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب «باغ‌وحش شیشه‌ای» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «اینجا بدون من» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *