خانه / نقد فیلم / گشت ۲ (۱۳۹۵)

گشت ۲ (۱۳۹۵)

گشت ۲ (۱۳۹۵)

کارگردان: سعید سهیلی
تهیه‌کننده: سعید سهیلی / حمید فرخ‌نژاد
نویسنده: مهدی محمدنژادیان / سعید سهیلی
ژانر: کمدی / اجتماعی
محصول: ایران
مدت: ۹۹ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

 از گشت ارشاد تا نیروی ضربت 

فیلم در زندان و حین جشن رهایی ِ عباس (حمید فرخ‌نژاد) و حسن (ساعد سهیلی) آغاز می‌شود. جایی‌که عباس یکی از آن سخنرانی‌های مخصوص خودش که در گشت ارشاد شاهدش بودیم را انجام می‌دهد. بعد آزادی هم مرشد و بچه مرشد می‌روند نزد عطا (پولاد کیمیایی). حالا که سه یار کنار هم جمع شده‌اند، داستان رسما تمام می‌شود.

فیلم گشت ارشاد هر چه بود، فیلم گشت ۲ به‌مراتب از آن بدتر است. فیلمی بدون ساختار با آشفتگی ِ‌ دیوانه‌کننده در فیلم‌نامه و به‌تبع آن نابه‌سامانی در فیلم‌برداری و تدوین و… . تیتراژ فیلم هم یک شاهکار بی‌نظیر است به‌سبک فیلم‌های جاده‌ای ِ هالیوود؛ اما با حال و هوای وطنی، که در آن هم دو خلاف‌کار است و هم دود و هم لاک‌پشت و هم پراید!

گشت ۲
گشت ۲

فیلم ملغمه‌ای از هر آن‌چه که فکرش را بکنید است، بدون آن‌که حتی تلاشی برای پرورش صحیح سوژه‌ها و داستانک‌ها شده باشد. از عزاداری و نوحه‌خوانی با آهنگ شادمهر گرفته، تا سیاهی لشگر و ضحاک شدن، پیش‌گو شدن، شاتوت فرهنگی فروختن، بوکسور به سبک راکی شدن، رمال شدن، عاشق شدن، شهید گمنام پیدا کردن، تحقیر جنسی شدن (در فیلم مستقیم به این امر اشاره نشد)، کلانتر محل شدن، سارق شدن و در نهایت، گروه ضربت شدن! خدا قوت!

زمانی‌که سه کاراکتر اصلی به محل اقامت جدیدشان که حمام عمومی ِ متروکه‌ایست می‌روند و در آن‌جا ساکن می‌شوند،‌ دوباره به‌فضای فیلم گشت ارشاد باز می‌گردیم، یعنی نوآوری، بی‌نوع‌آوری.

لوکیشن حمام از لحاظ فضا،‌ جالب است و به مرور می‌فهمیم خیلی هم متروکه نیست. از شیره‌کش‌خانه گرفته تا محل برگزاری مسابقات غیر قانونی بکس و بعدش هم محل زندگی عباس و دو نوچه‌اش و در نهایت بنگاه رمالی‌شان، همه و همه در این حمام متروک جمع شده‌‌اند. به جنیان حق می‌دهم گذرشان به این حمام نیفتد.

چهار کاراکتر خانم در فیلم به‌عنوان همسایه حضور دارند. طلا (بهاره افشاری)، نقره (ترلان پروانه)، سارا سهیلی و ساناز طاری. حالا فرض کنید این چهار کاراکتر حذف شوند. چی می‌شود؟ چه لطمه‌ای به فیلم می‌خورد؟ هیچ… . شاید مزیت هم داشته باشد،‌ مثلا این‌که شاهد نوازندگی‌های ناشیانه نمی‌بودیم و هر لحظه احتمال نمی‌دادیم که الآن ساز از دست‌ خانم‌ها پرت می‌شود زمین.

شاهکار فیلم‌برداری برمی‌گردد به سکانس‌های مشت‌زنی در رینگ فلزی. فیلم‌برداری‌ای غیر حرفه‌ای که سرگیجه را برای‌تان در پی خواهد داشت. در یک کلمه خلاصه‌اش کنم، وحشتناک.

خیلی از دیالوگ‌ها فحش‌ها و شوخی‌های ناموسی هستند. نمی‌توان خرده گرفت وقتی بیشتر جوک‌ها و شوخی‌ها در سراسر جهان به چنین حرف‌هایی ختم می‌شود. البته این‌چنین بکار گیری فحش در سینمای ما،‌ در نوع خودش بی‌نظیر است. مثلا نگارنده فهمید موشه دایان هم فحش ناموسی‌ست و هم این‌که جوانان فیلم اطلاعات عمومی بسیار بالایی دارند که او را نمی‌شناسند، باری. (۱)

گشت ۲
گشت ۲

فیلم به مشکلات مردم، اختلاس‌ها و جولان دادن آقازاده‌ها هم می‌پردازد، گرچه به شعار می‌رسد؛ ولی این حقیقت تلخ را بازگو می‌کند که هم‌وطنان‌مان از درد نداری، مشکلات معیشتی و ازدواج جوانان،‌ به رمالی و جادو و… پناه آورده‌اند. موضوعی قابل تأمل و دردناک.

گره‌گشایی مرا یاد فیلم‌های اخیر ِ سریع و خشن انداخت که چهارتا تعمیرکار، بدل شدند به گروه شکست‌ناپذیران و نامیرایان! حالا حکایت فیلم گشت ۲ هم همین است. سه پسر بد داستان از گشت ارشاد،‌ می‌رسند به گروه ضربت شدن در گشت ۲ و آقا‌زاده‌ی قاتل و دزد و متجاوز، کامیار (مهدی ماهانی) را گیر می‌اندازند. قاتلی که برای دفن مقتول از روش‌های وودی آلنی کمک گرفته است. (۲)

در نهایت هم این سه دلآور، مزد زحمات‌شان را می‌گیرند. شمش طلا و سفر به قار‌ه‌های غربی. فقط آخر سر نفهمیدم تکلیف شلمان، لاک‌پشت قصه چه شد! شاید او هم راهی دیار کفر گشت!

تیتراژ نهایی را دوست داشتم. به نظر تنها بخشی از فیلم بود که روی آن وقت گذاشته شده بود.

حیف از سینمای ما، سینماگران‌مان، مشتاقان این هنر و صنعت و مخاطبین که شاهد فیلم‌هایی این‌چنین ضعیف و سخیف هستند. حیف از هنر و هنرمند و هنر دوست. وای به حال سینمایی که سالانه تعداد فیلم‌های چنین‌اش، از فیلم‌های اسطقس‌دار و چنان‌اش پیشی می‌گیرد و کم‌کم می‌رود که به استانداردی برای تضمین گیشه بدل شود. روندی در کمال تاسف، رو به افزایش. حیف و دو صد حیف… .

پی‌نوشت:

۱) نظر به این‌که بسیاری از خوانندگان مزاح نگارنده در مورد موشه دایان را درنیافتند، امید است یک بار دیگر آن بخش را مطالعه کنند. مسلما نگارنده می‌داند موشه دایان یک فرد است، نه یک فحش!

۲) اشاره به فیلم کافه سوسایتی.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

49 نظرات

  1. باسلام.به نظ من خیلی هم فیلم جالب و باحال و قشنگی بود و ارزش چندبار دیدن رو هم داشت

  2. خيلي هم فيلم خوبي بود من كه بالاي ده بار ديدم و هر بار لذت بردم البته از مشكلات مردم كه در اين فيلم به انها اشاره ميشد بسيار ناراحت شدم

  3. فیلم دارای بهم ریختگی شدید بود .ارزشی در ان دیده نمیشد و صد ارزشی نفی نمیشد .فیلمی پر از غم با شوخی های کمر به پایین .دارای چهار زن جذاب و تیکه های خنده دار .از مدل فیلم های چهارچنگولی که فقط بدرد فروش در سوپر مارکت ها میخوره .هیچ اکشن هیجانی نداشت صرفا باید به دید فیلمی برای خوردن یه شام سبک و خندیدن دید که البته انقدر نکات منفی داشت که جای نقد بسیار دارد .ساختار شکنی همیشه بد نیست درد مردم گفتن بد نیست ولی قاطی فیلمی اینچنینی شهدا رو فقط برای عبور از ممیزی کاری جالب نیست .
    دوستانی که خیلی منتقد هستند اوکی شما فیلمی مثل اخراجی های یک چهارچنگولی ببینید هر چند که به اون هم انتقادات کمی وارده
    حالا شما میخوای زمان بزاری فیلم ببینی
    یه فیلم داریم به نام برف شکن خواهشا ببینید و یه فیلم مثل این درسته سبک فرق داره و واقعا شما دوست داری وقتتو برا کدوم بزاری .
    البته هر کس نظری ندارد و قطعا محترم.

  4. فیلم از هر موضوع یه چی کنده بود و روی هم آورده بود .تیکه هاشم ناب بود
    کلا یاد گروه خودمون افتادم که به هر دری میزنیم پول در بیاریم کاش ما هم چند تا شمش طلا نصیبمون شه بگووووو آمین 🙂

  5. اتفاقا من کاملا با شما ( نوسنده ی سایت ) مخالفم
    این یکی از بهترین فیلم های بود که تا حالا دیده بودم
    این فیلم آن قدر خوب و عالی بود که پر فروش ترین فیلم شد . حالا شما یک نفر داری این همه آدمو که برای دیدن این فیلم هزینه کردنو نقد می کنی ؟؟؟

    • فقط ايشون نيستن، نظر منم همينه!! فيلم از اين بدتر هم داريم آخه؟؟ واسه چي بيخودي طرفداري ميكنين؟؟ مگه به فروشه؟؟ من شاكيم و اگه ميشد ميرفتم پولمو پس ميگرفتم.

      • شما پول بلیط رو که گرفتی برو باهاش یک جعبه شیرینی بگیر با خودت آشتی کن! کسی که این فیلم رو ببینه و درحد پول بلیط براش ارزش قائل نشه یه مشکلی داره

  6. خیلی فیلم باحالی بود من که عاشق سادگیشون بودم
    شمافقط بدش کردی ولی مهم اینه که اکثریت مردم وبخصوص جوانان ازاین فیلم خوششان می اید.

  7. فیلمش عالی بود….امیدوارم گشت 3 رو هم بسازن

  8. يك فيلم چرند و بي سر و ته. حيف پولي كه بابت اين فيلم دادم

  9. اين مثلا فيلمى كه ساختن يعنى دزدى از ملت تو روز روشن.واسه چى به اين فيلما مجوز ميدن؟ وحشتناك بود و البته خيلى هم بى ادبانه!

  10. سلام، مرسى از نقد خوبتون، واقعا نميدونم چرا بعضى از عزيزان الكى از فيلم هاى سخيف مثل گشت دو حمايت ميكنن، اين فيلما به سينما ما آسيب ميزنه ولى كو گوش شنوا

  11. مهديس طاهرخانى

    من و سه تا از دوستام كه وسطش اومديم بيرون از سالن. خيلي بهم برخورد. ديگه از اين فيلم ها نميرم

  12. من جديدا به يه نتيجه رسيدم، فيلمايي كه زياد ميفروشن، يكي از يكي بدترن. واقعا فيلم بيخودي بود. به هر دري زده بود توش، كه چي؟

  13. با سلام، موافقم باهاتون، اما من فكر ميكنم بهتره از اين پس براي اين نوع فيلم ها وقت نذاريم، البته شما شغلتون هست ولي من كه ديگه به تماشاي اين فيلم ها نميشينم و پولم رو بابت اين فيلم ها خرج نميكنم

  14. از نظر من خیلی فیلم خوبی بود
    خیلی قشنگ ب مشکلات جامعه تیکه انداخته

    نمیدونم شما از فیلم چی می خواین؟!
    در نهایت مثل فیلمایه یک نواخت ایرانی ک اصلا معلوم نیست چی هستن

    مشکلات دوربین و هر مشکل دیگ تویه باقی فیلمایه ایرانیم هست
    اصلا کدوم فیلم ایرانی سکانس دعوا داره ک یه فیلم کمدی بیاد این سکانسو خوب اجرا کنه
    در ضمن شوخی هایی ک وجود داره تو فیلم همه تو جامعه ما هست،حالا شما می خوایین اینارو هم قایم کنید وسانسور ؟…
    تا کی به یه سبک فیلم سازی
    فیلم از لحاظ محتوی خیلیم قویه

  15. نگين امانتدار

    از آقاي فرخنژاد انتظار بيشتر از اينا ميرفت اما خوب پول شيرينه

  16. آقا من اصلا نگرفتم آخرش چي شد، چي بود اين؟؟ راه و روش جديد پولدار شدن يه عده، بعد از اختلاس حالا اين مد شد!!!

  17. فیلمش که خوب بود خنده دارم بود…من خوشم اومد…وفیلم خوب بد جلف هم خیلی قشنگ خنده داره ببیندش حتما پشیمون نمیشید.من تو سینما دیدمش

  18. من هم گشتم دیدم هم نحنگ انبر گشت خیلی خنده دار تر و جذاب تر بود اون فقت داستان عاشقانه بود ولی گشت 1و2 خیلی باحاله

    • فیلم،فیلمه قشنگی بود و زمان و پول زیادی برای ساختش صرف شده..
      فیلم همونطور ک ساده بود همونطورم معنی ها و تیکه های عمیق از مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور داشت..ولی بیایم با یه دید بهتر به این فیلم نگاه کنیم کاریشم نمیش کرد ما جهان سومی هستیم من شما منظورم شخص خاصی نیست و عادت کردیم به نقد و برسی های بیخود و بیجا و فقط لب و دهنیم :)از عمل تو جهان سوم خبری نیست.این فیلم خیلی معنی سنگینی داشت و بااینکه خنده دار بود باید به حالش گریه کرد :)خلاصه بیایم با دید ساده نگاه کنیم اینجوری شاید بهتر باشه منکه شخصا خوشم اومد ازین فیلم

  19. ضایع ترین قسمت فیلم اون جایی بود ک ساز میزدن اخه این چ وضعه ساز زدنه مخصوصا اونی ک سه تار میزد انگار بهش گفتن سه تار رو اینجوری میگیرن و از پایین به بالا میزنن…خودش هم نمیدونه چه قطعه ای داشت دقیقا میزد؟؟ خیلی تابلو به شعور مخاطب توهین کردن..ولی بقیه جاهاش یا خیلی خوب بود یا قابل تحمل

  20. فیلم ژانر کمدی داشت و هدف کمدی هم نقد اجتماعی هست که فیلم به اون پرداخته بود.مثلا یکیش این بود که دزدهای گنده واختلاس گران اقتصادی رو ول میکنن می چسبندبه چهارتا دله دزد.خیلی فیلم خوبی بودوبرای مردمی که هیچ تفریحی ندارن دیدنی بود.

  21. بنظرم فیلم عالی بوووود و از هنر نمیشه ایراد گرفت

  22. فیلم در اصل اجتماعی بود.میخواست درد مردم رو در قالب شوخی بیان کنه تا بیننده وقتی تو ذهنش فیلم رو مرور میکنه با خودش بگه واقعا چرا؟جامعه ما اینه؟گاها خیلی از واقعیت ها در قالب طنز بهتر دیده میشن و غیر ممکنه کسی توی این فیلم این موضوع رو متوجه نشده باشه.فیلم با تمام خندش ولی فوق العاده درد ناک بود و خب این جامعه ماست.شاید بشه و شایدم نشه کاریش کرد.عالی بود

  23. ی موضوع دیگه اینکه چون کارگردان قصدش از ساخت فیلم انتقاد از اجتماعیه که خودمون تشکیل دهنده اون هستیم و دیدش،دید انتقادی به جامعست، برای تبلیغ فیلمش،خنده و شوخی(کمدی)رو انتخاب کرده که مردم بقصد خندیدن فیلم رو به دوستانشون هم معرفی کنن تا تعداد افراد بیشتری از اوضاع جامعه خودشون باخبر بشن و خودمون در انتهای فیلم خودمون رو هم انتقاد کنیم؛با تمام نقش شاید کوچکی که در تشکیل اجتماعمون داریم.

  24. به نظرمن این فیلم تونسته درقالب طنز مشکلات مردم رو بیان کنه بنابراین فوق العاده اس،و این نقدها و نظرات غیر منصفانه و بی رحمانه

  25. این فیلم باطنز تلخی که داره واقعا محشره و ارزش بارها دیدنو داره

  26. سلام میخواستم بگم اصلا هم فیلم بیخودی نیست برعکس خیلییی هم خوبه این فیلمو من بالای ۱۰ بار دیدم هر بار هم بیشتر خندیدم . در کل فیلم خیلی خوبیه . اگر خواستین یه فیلم بیخودی ببینین فیلم لامبور گینی رو ببینید . بعد خودت قضاوت کن

  27. لامبورگینی رو که اصلا نگین ،آدم وسطش بالا میره،این چه طرز فیلم ساختنه،از علی صادقی هم بدم اومد که تو همچین فیلمی بازی کرده

  28. احسنت به تو بانوی روشنفکر

  29. با سلام. فیلم گشت دو فیلم بسیار طنزی بود و پر از تیکه هایی که من در فیلم های وطنی ندیده بودم. ولی تنها عیبش این بود که داستان خاصی نداشت که البته حس طنز این فیلم این عیبش رو پوشش میداد. مخصوصا برای جامعه ای که پر از افسردگی و غم است. اگه فیلم طنز دوست دارید این فیلم به شما پیشنهاد میشه.

  30. با سلام. فیلم گشت دو فیلم بسیار طنزی بود و پر از تیکه هایی که من در فیلم های وطنی ندیده بودم. ولی تنها عیبش این بود که داستان خاصی نداشت که البته حس طنز این فیلم این عیبش رو پوشش میداد. مخصوصا برای جامعه ای که پر از افسردگی و غم است. اگه فیلم طنز دوست دارید این فیلم به شما پیشنهاد میشه.

  31. ناجیِ شعرِ خموش

    بر سرِ دیدنِ تو جنگِ جهانی شده است * شوقَ‌م این است کِ این جنگ ، کهکشانی شده است /
    بحثِ نقد که بشه ، به بی نقد بودنِ یه اثر هم انتقاد میشه ! ناقدان بی نقد همیشه حرف واسه گفتن دارن …
    بنظر من یه سری کمُ کثریای داشت ولی نه در اون حد که یکی بیاد سخیف بشمارتش ‌… نواقصات تو همه جا هس ، تو سینمای هالیوود ، سینمای هند ، یا حتی کره که این چن ساله ، لته پهن کرده رو زمین ! به هر حال به عوامل تهیه و پخشش باید دستمریزاد گفت . ارزشِ دیدنُ داره اونم به کرات …
    اینو هم بگم یکی از شاهکارهای فیلم استفاده از ادبیاتِ عامیانه‌س .
    * ناجی *

  32. مهدی جوادی زاده

    من بیش از 100 بار فیلم رو دیدم و باز هم میبینم و به نظر من یکی از اهداف فیلم سرگرمیه که من این نوع فیلم ها رو دوست دارم . و خوبی اش این بود واسه در یافت مجوز زیاد مسائل دینی رو مطرح نکرده بود

  33. موش دایان ینی چی؟ :/

  34. بیشتر شبیه چند اپیزود بود که هر کدام از یک فصل جدا برداشته شده و باهم تدوین شدند صرفا جوک بود نه میشه اسم طنز گذاشت نه کمدی تنها دلیل فروش هم شوخی با خط قرمز های سینما بود مثل مارمولک که از دلایل انفجار همون قضیه شوخی با خط قرمز ها بود البته بگذریم که مارمولک واقعا فیلم جذاب بود که هر بار که ادم میبینه باز دلش میخواد ببینه

  35. به نظر من بهترین و محشر ترین فیلم تمام عمر من این فیلم بوده
    و ارزش 1000 بار دیدن رو داره. من تا حالا 10 بار دیدم

  36. از تویی که اون اسرائیلی بی ناموسو فرد محترم میدونی چه انتظاری میره؟

  37. اتفاقا فیلم خوب وسرگرم کننده ای بود شما که انقد نقد میکنی احتمالا از جایی منفعت میبری یا وظیفه اته لب ودهن بشی تا بگن ی چیزی حالیشه من ده بار دیگه ام نشون بدن میشینم با کمال افتخار میبینم

  38. گشت 1 و 2 خیلی باحال بود نامردید 3 رو نسازید
    کسایی که ایراد میگیرن زیادی حساسن هرچی باشه از بقیه فیلمایه ایرانی بهتره واقعا نقشارو خوب بازی کردن خیلی از فیلمایه ایرانی موضوش قشنگه اما از بس مزخرف بازی کردن ادم حالش بهم میخوره وقتی از یه موضوع کم کم میره تو یه موضوع دیگه باعث میشه ادم خسته نشه از فیلمو دلش بخواد بقیشو ببینه فقط کیف میده با اکیپت بشینی چیپسو پفک بگیری فیلمو ببینی

  39. البته اینم بگم کسایی که میگن مزخرفه درک ندارن که بفهمن تو این فیلم از مشکلات مردم حرف میزنن شما کدوم فیلمیو دیدی که هم طنز باشه هم حرف دل مردمو بزنه

  40. سلام گشت ۲ارزش چندین بار دیدن راداره برعکس خوب وبد جلف ۲ که خیلی بد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *