خانه / نقد فیلم / نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا (۱۳۹۵)

نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا (۱۳۹۵)

نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا (۱۳۹۵)

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: سامان مقدم
ژانر: کمدی
محصول: ایران
مدت: ۹۰ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

 هر چی رو خواستی ببر، نوستالژی رو با خودت نبر! 

فیلم نهنگ عنبر ۲ روی پرده رفت. فیلمی که فاقد خط داستانی منسجم و به طبع آن فیلم‌نامه‌ای درست و مرتب است. این فیلم مانند نسخه‌ی اولش دوباره از نوستالژی ِ مخاطبین دهه پنجاه و شصت بهره می‌برد، نوستالژی با موزیک و فیلم و ویدیو و کاست و… . خوب مدتی‌ست که این نوع فیلم‌ها مجالی شده برای درآمد هنگفت با نادیده گرفتن فهم و شعور بیننده! در حقیقت کار دیگر از به سخره گرفتن درک مخاطب گذشته است.

نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا
نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا

بیشتر فیلم در فلاش‌بک می‌گذرد، بهترین روش برای ساخت قسمت دوم نهنگ عنبر. نقطه قوت قسمت اول فقط بازی با نوستالژی و به چالش کشیدن چهره‌ و پوشش و علایق و سلایق آن دوره بود. در این قسمت هم فیلم‌ساز با فلش‌بک زدن به همان دوره، باز از همان المان‌ها استفاده می‌کند با این تفاوت که کاراکتری به نام شهاب (حسام نواب صفوی) به جمع قدیم آن‌ها اضافه شده است. یعنی بدل ِ الویس پریسلی هم در جمع یاران است.

در فیلم داستانی منسجم نداریم. اصلا چه مهم است؟ مهم سرگرمی مقطعی‌ست که آن هم با تکیه بر گذشته و به چالش کشیدن مسائل جوانان در آن روزها و مزه‌پرانی و رقص از جان تراولتا و فیلم گریس تا رقص مایکل خدا بیآمرز و جو گیر شدن در اثر دیدن فیلم راکی (۲). به هر حال ایرانی جماعت عشق آمریکاست و همه راه‌ها به آمریکا ختم می‌گردد، مخصوصا در آن دوره که همه چیز یا به فرهنگ و هنر آن کشور مربوط بود یا به هنرمندان‌مان در آن کشور.

ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) کسی که نوار ویدیو اجاره می‌داد تبدیل به دن کارلئونه شده! و ما در روز ازدواج او و رویا (مهناز افشار) همسفرشان می‌شویم.

نام این فیلم سلکشن رویاست و اصل این نام بر می‌‌گردد به کاست دوم از موزیک‌های مورد علاقه رویا که یک طرف کاست دوم ارژنگ سال‌ها قبل صدایش را ضبط و برای رویا وصیت کرده. خب، کاست هم در ضبط ماشین گذاشته می‌شود؛ اما دریغ از این‌که بیننده کلمه‌ای از این وصیت را بشنود! این که فیلم‌ساز به برخی از مشکلات جوانان در آن دوره مانند ممنوع بودن معجون! پرداخته قابل تقدیر است؛ ولی هیچ چیز در فیلم متاسفانه عمق ندارد. هر کاراکتری جز رضا عطاران می‌تواند حذف شود و آب از آب تکان نخورد. در واقع طنازی‌ها و دلبری‌های اوست که فیلم را سر پا نگه داشته و بس.

در فیلم‌نامه هیچ تلاش خاصی نشده تا حفره‌های فیلم‌نامه قبلی پر شود، مثل این‌که بالاخره چرا ارژنگ از پدر رویا خوشش نمی‌آید؟ بماند که در همین فیلم‌نامه هم حفره‌هایی جدید ایجاد شد.

جدا از همه‌ی این‌ها، نکته‌ای در فیلم بسیار درخور توجه و قابل تقدیر است. این‌که در سکانس شب چهارشنبه‌سوری غیر از نشان دادن صحیح این شب عزیز و سنتی و فرهنگی‌مان، تعدادی از هنرمندان پیشکسوت هم حضور دارند و ادای دینی به این عزیزان ِ نازنین شده است.

نهنگ عنبر ۲
نهنگ عنبر ۲

دوباره که به حال باز می‌گردیم و فلش‌بک‌ها تمام می‌شوند، افت شدید را در فیلم نهنگ عنبر ۲ شاهد هستیم و در کمال تعجب فیلم از کمدی به یک ملودرام غلیظ ِ متمایل به تراژدی می‌رسد. گرچه که با محبت و دوستی سهیل تبریزیان (امیرحسین آرمان) در حق ارژنگ و سپس از دست رفتن او ملودرام راهی به فیلم باز می‌کند و ملودرام در این حد و حدود در فیلم کمدی عیب و ایراد به شمار نمی‌آید؛ اما این‌که قصه‌ی فیلم صد و هشتاد درجه بچرخد و بخواهد اشک بیننده را در آورد و مرگ و تا لب نیستی رفتن و برگشتن را برایش تداعی کند، اصلا جالب توجه نخواهد بود.

در نهایت فقط می‌گویم به نظر این روزها گیشه بس عزیز و محترم است نه مخاطب!

پی‌نوشت:

۱) فیلم گریس یک فیلم معروف آمریکایی ساخته‌ی سال ۱۹۷۸ میلادی به کارگردانی رندال کلایسر است.

۲) فیلم راکی نام یک فیلم درام ـ ورزشی آمریکایی‌ست که در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی جان جی آویلدسن و نویسندگی سیلوستر استالونه است و اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های راکی است.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

4 نظرات

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست
    اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

  2. سلام من امروز این فیلمو دیدم-قسمت اولشو تو سیتنا دیده بودم و خوب بود تا حدی ینی شرگرم کننده بود-درحالی این قسمتش به شدت بی سر و ته بود و به نظر می اومد کارگردان نشسته هرچی رقص و اهنگ خاطره انگیزه رو برداشته اورده و گفته بازیگرا اجرا کنن اخر هر کدومشم مامورا سر میرسن-همش همین بود و انقدر از دادم پولم عصبانی بودم که فیلم تموم نشده بود از سینما رفتم.

  3. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت
    به این خوبی سپاسگزارم