خانه / خط خطی / آینه‌ی درون و برون

آینه‌ی درون و برون

«آینه‌ی درون و برون»

آینه‌ی درون و برون
آینه‌ی درون و برون

در آينه به خود نگاه می‌كنيم. از چشم خودمان، يك روز عالى، يك روز معمولى و يك روز ديگر وحشتناك به نظر می‌رسيم. اگر دل‌مان بخواهد و سر دماغ باشيم و در کل میسر بشود، آينه كمك‌مان می‌كند درصدد رفع اشكال يا اشكالات ظاهرى برآييم. نتيجه هر چه شود، باز هم اين آينه است كه بازگوی‌اش می‌كند.

خانواده، دوستان، اطرافيان و گاهى حتى عابرى كه نمى‌شناسيمش، آينه درون و برون ما هستند. البته صداقت و يك‌رنگى اين افراد موضوعى بس حساس و قابل بحث است و در اين زمانه می‌شود گفت انسان بی‌غرض و مرض كيمياست؛ اما بيآييد فرض را بر پاكى و دل‌سوزى جمعى از افراد دور و برمان بگذاريم. (حداقل هر كدام از ما يكى دو نفر از اين شير پاك خوردگان را در اطراف‌مان داريم و لابد الآن در دل می‌فرماييد: “بله، آدمى به اميد زنده است!“)

اگر نقد می‌شويم، بدون قضاوت اوليه گوش دهيم و بعد هم روی‌آش فكر كنيم. بالاخره و در نهايت انتخاب قبولِ كل يا جز و يا حتا نفى كلى نقد با ماست و شنیدن ضرر ندارد. تا اين‌جاى كار همه چيز خوب و زيباست؛ اما به نظرم از همين قسمت به بعد، سختى حقيقى آغاز می‌شود.

فرد نقد شده، شايد انتظار نقد شدن، آن هم به شكلى كه منتقد مطرح كرده را نداشته باشد و منتقد دل‌سوز هم چون نيتش خير است، احتمالن می‌خواد عزيز مورد نقد واقع شده، تمام و كمال و دربست سخنانش را بپذيرد و حالا فرض بفرماييد به هر علتى، اين مهم از جانب دو طرف صورت نگيرد. چه می‌شود؟!

پس لطفن بعد از هر ابراز نظر مخالفى یا شنیدن نقدی، صحبت‌های بی‌ادبانه و فحاشى نكنيم، دشمن هم نشويم، چشم‌مان را روى دوستى‌ها و خصايل خوب هم نبنديم، پشت سر يك‌ديگر سخن نگوييم، درصدد تلافى برنيآييم و نيتِ خير را، شر نكنيم.

پی‌نوشت:

عکس از الکس بیکر (Alex Baker)،
برای مشاهده‌ی عکس‌های بیشتر از او اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان اگر این روزگارِ کرونایی نبود، امروز سه‌شنبه، مورخ بیست و هشتم اَمرداد، …

یک نظر

  1. آینه چون عیب تو بنمود راست…خود شکن آینه شکستن خطاست
    ;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *