خانه / معرفی کتاب / عقاید یک دلقک

عقاید یک دلقک

عقاید یک دلقک
عقاید یک دلقک

نام کتاب: عقاید یک دلقک (۱)

نویسنده: هاینریش بُل (۲)
مترجم: شریف لنکرانی / محمد اسماعیل‌زاده
انتشارات: نشر امیرکبیر / نشر چشمه

کتاب عقاید یک دلقک این‌چنین آغاز می‌شود:

«وقتی وارد شهر بن شدم، هوا تاریک شده بود. هنگام ورود، خودم را مجبور کردم تن به اجرای تشریفاتی ندهم که طی پنج سال سفرهای متمادی انجام داده بودم: پایین و بالا رفتن از پله‌های سکوی ایستگاه راه‌آهن، به زمین گذاشتن ساک سفری، بیرون آوردن بلیت قطار از جیب پالتو، برداشتن ساک سفری، تحویل بلیط، خرید روزنامه عصر از کیوسک، خارج شدن از ایستگاه و صدا زدن یک تاکسی، پنج سال تمام تقریبا هر روز یا از جایی مسافرت کرده بودم و یا اینکه به جایی وارد شده بودم، صبح‌ها از پله‌های ایستگاه راه‌آهن بالا و پایین می‌رفتم و بعدازظهرها از آن پایین و سپس بالا می‌رفتم،…»

ماری، رفته است و هانس شنیر، یک بازیگر پانتومیم که حالا از راه دلقکی زندگی‌اش را می‌گذراند، به خانه‌اش بازگشته و مدام خاطرات خودش با ماری را دوره می‌کند. ماری، زنی مذهبی بوده که دیگر نمی‌توانسته با هانس زندگی کند و در نهایت، او را به‌خاطر یک مرد پایبند به مذهب کاتولیک ترک می‌کند و حالا هانس، بی‌پول، خسته و آشفته به خانه‌اش برگشته. او با خیلی از دوستان و آشنایانش تماس می‌گیرد و با آن‌‌ها هم‌کلام و هم‌صحبت می‌شود. آشنایانی که درصدد قضاوت او برمی‌آیند.

عقاید یک دلقک
عقاید یک دلقک

هاینریش بل، برنده‌ی نوبل ادبیات، در رمان عقاید یک دلقک، به‌خوبی توانسته شرایط کشورش در زمان هیتلر را از نظر تاریخی، اجتماعی، سیاسی و… برای خواننده ترسیم کند و با کمک کاراکتر هانس، مردی افسرده که ماسک بر چهره زده و به‌دنبال سرنوشت مبهمی به خانه‌اش بازگشته است، شرایط را برای خواننده ملموس می‌سازد.

هانس هنرمندی درمانده و مستأصل است که در پس ِ ماجرایی که برای‌مان تعریف می‌کند، تمام تضادها و مشکلات جامعه‌اش را هم بیان می‌دارد و با این‌که حال روحی‌اش خوب نیست، مصرانه بر سر عقاید خود باقی مانده و بر آن‌ها پافشاری می‌کند.

کتاب عقاید یک دلقک را اولین بار آقای شریف لنکرانی در ایران ترجمه کردند و هنوز برخی معتقدند که ترجمه‌ی ایشان که توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است، بهترین ترجمه‌ی این اثر تکرار نشدنی‌ست. (۳)

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی کتاب «عقاید یک دلقک» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی آقای «هاینریش بل» اینجا کلیک کنید.

۳) برای دریافت کتاب عقاید یک دلقک به‌صورت صوتی، با صدای دلنشین آقای علی عمرانی، اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *