خانه / معرفی کتاب / نمایش‌نامه گزارش خواب

نمایش‌نامه گزارش خواب

گزارش خواب
نمایش‌نامه گزارش خواب

نام کتاب: گزارش خواب

نویسنده: محمد رضایی‌راد
انتشارات: نشر نی

محمد رضایی‌راد در مورد نمایش‌نامه‌ گزارش خواب چنین، می‌نویسد: “گزارش خواب، گزارش كابوس جمعى‏‌ست كه از مرز خواب و بیدارى و از وراى تاریخ مى‌‏گذرد و همه‏‌ى هستىِ آدم‏هایش را در بر مى‏‌گیرد. از آن پس دیگر هیچ نیست، جز فرمان روایىِ مطلقِ وهم.

گزارش خواب در زمستان ۱۳۸۳ براى جشنواره‌‏ى فجر تمرین شد؛ اما چون تا كمالِ خویش راه درازى در پیش داشت، پس، خودخواسته معلق ماند، تا پاییز ۱۳۸۴ كه چون خواست بارى دیگر برخیزد، كشتى‏‌بان را سیاستى دیگر در پیش آمده بود؛ و از همین رو گزارش خواب به خوابى گران رفت، تا همین دم، و شاید مگر كه همین خوانش بتواند او را بارى دیگر از خواب بیدار كند.”(۱)

گزارش خواب، نمایش‌نامه‌ای بی‌نقص است با شخصیت‌های مختلف و آشنا که هر کدام معرف آدم‌ها، دیدگاه‌ها و روش‌های جامعه گذشته و امروزی‌مان است. دیالوگ‌های به‌جا، چند لایه و مفهومی، نمایش‌نامه‌ای وزین و در حین حال ساده را پیش روی خواننده قرار می‌دهد و پیوستگی‌ای از آرزوی آرمان شهر ما ایرانیان را در بین تمامی نسل‌ها فریاد می‌زند. رویای آزادی. گزارش خواب، حکایت آزادی‌ و آزادی‌خواهانی‌ست که در هر زمان با دیدگاه‌های خاص آن دوره به دنبال این آرمان شهر بوده‌اند، هستند و به احتمال قوی خواهند بود.

زمانی که خواندن نمایش‌نامه‌ گزارش خواب را تمام می‌کنید، شاید حسرت بخورید که چرا چنین نمایش‌نامه‌ای پس از ۱۲ سال از اتمام نگارشش، هنوز بر روی صحنه تئاتر نرفته‌است. نمایش‌نامه‌ای مفهومی، پخته و تماما ایرانی که بهتر از هزار و یک نمایش‌نامه خارجی‌ برای اجرا رفتن است!

پی‌نوشت:

۱) برای مراجعه به وب‌سایت آقای محمد رضایی‌راد، اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *