خانه / معرفی کتاب / ژاپن، روح گریزان

ژاپن، روح گریزان

ژاپن، روح گریزان
ژاپن، روح گریزان

نام کتاب: ژاپن، روح گریزان

نویسنده: نلی دله
مترجم: ع. پاشایی / نسترن پاشایی
انتشارات: نشر روزنه

کتاب ژاپن، روح گریزان یکی از جذاب‌ترین کتبی‌ست که در مورد تاریخ، باورها و اعتقادات، هنر و معماری، ادبیات، نقاشی، ادیان شین‌تو و بودایی، ذن و هنر باغ ذن، باغ‌های ژاپنی، قهرمانان و پهلوانان و… کشور ژاپن نوشته شده است. کتابی که شیوا و روان ترجمه شده و بسیار دل‌نشین است.

کتاب پر از تصاویر زیبا و رنگارنگ است که مفهوم آن‌چه که در متن کتاب خوانده می‌شود را به‌درستی منتقل می‌کند. هر عکس هم توضیحی دارد مختصر و مفید.

در فصل اول این کتاب، قلمرو “کامی” آمده است:

” اسطوره‌شناسی
اساطیر و افسانه‌هایی که از سرگذشت آفرینش جهان، جدایی آسمان و زمین می‌گوید در دو مجموعه‌یی آمده است که بنیاد فرهنگ ژاپنی را می‌سازد: یکی کوجی کی یا “گزارش‌های مسائل کهن” است و دیگری نی‌هون‌شوکی یا مجموعه‌یی از گاهنامه‌های تاریخ کشور.

در اسطوره‌های ژاپنی آمده است که پس از آفرینش آسمان و زمین، سه تن از خدایان، هفت نسل از خدایان را به جهان آوردند. آخرین زوج این خدایان ایزاناگی و ایزانامی نام داشتند. آن دو که می‌بایست زمین را استوار و بارور می‌کردند از “پل شناور آسمان” به آن نگاه کردند و آن‌گاه آب و جزیره‌ها را آفریدند. این دو فرزندان بی‌شمار داشتند.

ایزانامی که درگذشت، ایزاناگی افسرده گشت. بر آن شد که به جهان زیرین برود و همسرش را پیدا کند. اما ایزانامی خیال برگشتن نداشت. ایزاناگی که خشمگین شده بود تصمیم گرفت به زمین برگردد. وقتی که برگشت، لخت شد و خود را در آب تطهیر کرد، و [با شستن چشم چپ و راست‌اش] آماته راسویا بانو خدای خورشید و روشنایی، ایسوکی یومی، یعنی ماه یا شهبانوی شب، و سوسانو – ئو یا فرمانروای اقیانوس‌ها پدید آمدند.

یک روز بتنو خدای خورشید که از جدال قهرآمیزی ترسیده بود به غاری گریخت و دهنه‌ی آن را با سنگ بزرگی گرفت. خدایان پریشان شدند… “

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کتاب ژاپن، روح گریزان اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

بی‌خود و بی‌جهت

بی‌خود و بی‌جهت

نام کتاب: بی‌خود و بی‌جهت (۱) نویسنده: وودی آلن مترجم: پویا بهاری خرم انتشارات: نشر شورآفرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *