۲۱ گرم (۲۰۰۳)

۲۱ گرم
۲۱ گرم

۲۱ گرم (۲۰۰۳) (۱)

21 Grams (2003)

تهیه‌کننده و کارگردان: آلخاندرو گونسالس اینیاریتو
نویسنده: خولرمو آریاگا

ژانر: درام
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۲۴ دقیقه

بخشی از افتخارات:

۱) نامزد جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم آکادمی اواردز در سال ۲۰۰۴

۲) نامزد جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم آکادمی اواردز در سال ۲۰۰۴

۳) نامزد جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در سال ۲۰۰۴

۴) نامزد جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۲۰۰۴

۵) نامزد جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سال ۲۰۰۴

۶) برنده‌ی جایزه‌ی مخصوص بهترین فیلم (بهترین کارگردانی / بهترین فیلم‌‌نامه / بهترین تهیه‌کننده و… ) از جشنواره‌ی فیلم ایندیپندنت اسپریت اواردز در سال ۲۰۰۴

۲۱ گرم
۲۱ گرم

بخشی از متن فیلم را در زیر با هم می‌خوانیم:

« مگه ما چند بار به دنیا می‌آییم، مگه چند بار از دنیا می‌ریم؟ می‌گن درست در لحظه مرگ بیست و یک گرم از وزن کسی‌که داره می‌میره، کم می‌شه. و مگه ۲۱ گرم چقدر ظرفیت داره؟ مگه چی از ما کم می‌شه؟ مگه چی می‌شه اگه ما ۲۱ گرم از دست بدیم؟ با رفتن اون چی می‌شه؟ مگه چقدر ارزش داره؟ ۲۱ گرم وزن… یک سکه پنج‌سنتی… وزن یک مرغ مگس‌خوار… یه تیکه شکلات… ۲۱ گرم چقدر وزن داره؟ این ۲۱ گرم که از ما کم می‌شه وزن روح ماست. واقعا ۲۱ گرم چقدر وزن داره؟ وزن «بودن» و «هستی» ما چقدره؟ »

اگر خواهان تماشای یک فیلم فوق العاده جذاب و منحصربه‌فرد هستید، تماشای فیلم بیست و یک گرم را از دست ندهید. فیلمی با روایت غیر خطی که در ابتدا به‌نظر غیر منسجم و تکه‌تکه می‌آید؛ اما زمانی‌که سرنوشت سه کاراکتر فیلم بهم پیوند می‌خورد، همه چیز بر بیننده آشکار می‌گردد. او که تاکنون با دقت فیلم را دنبال می‌کرده تا از اصل ماجرا سر در بیآورد، حال بعد از گره خوردن سرنوشت این سه تن به یکدیگر، می‌خواهد هر طور شده آخر این ماجرای غم‌انگیز را بداند. با این‌که فیلم گاهی بسیار دل‌خراش می‌شود؛ ولی مخاطب مشتاق است آن را تا انتها ببیند.

یکی از نقاط قوت فیلم تدوین بسیار خوب‌اش است؛ اما بازی‌های فوق‌العاده بازیگران از جمله شان پن، حقیقتا مسحور کننده است. کاراکترها به‌دور از هر شعاری هستند. آن‌ها تمام مدت در حال مبارزه با خودشان‌اند و سعی می‌کنند درست‌ترین تصمیم را در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط بگیرند. ما نه عاشق آن‌ها می‌شویم و نه از آن‌ها متنفر، بلکه فقط به‌خوبی درک‌شان می‌کنیم و می‌توانیم احساس‌شان بفهمیم.

فیلم بیست و یک گرم، فیلمی‌ست که شاید ما را به برداشتی متفاوت از مقوله‌هایی چون حیات، نیستی، عشق، نفرت، تصمیم‌گیری، جنون و صداقت نائل سازد.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم ۲۱ گرم (21 Grams) اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *