خانه / نقد فیلم / روگ وان (۲۰۱۶)

روگ وان (۲۰۱۶)

روگ وان: یک داستان جنگ ستارگانی (۲۰۱۶) (۱)
(2016) Rogue One: A Star Wars Story

اولین فیلم فرعی از سری فیلم‌های جنگ ستارگان (۲)

امتیاز فیلم «روگ وان: یک داستان جنگ ستارگانی» از پنج ستاره:  ***+ (سه و نیم از پنج)

کارگردان: گرث ادواردز
نویسنده: کریس ویتز/ تونی گیل‌روی
بر اساس داستانی از: گری ویتا / جان نول
شخصیت‌ها و داستان اصلی برگرفته از جنگ ستارگان اثر: جورج لوکاس
تهیه‌کننده: کاتلین کندی / آلیسون شارمور / سایمون امانوئل
ژانر: تخیلی / اکشن / اپرای فضایی
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۳۳ دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان فیلم لو برود.”

 زنان ِ قهرمان ِ جنگ ستارگان 

وقتی از طرفداران سری فیلم‌های جنگ ستارگان باشید، نوشتن از این فیلم‌ها برای‌تان کمی سخت می‌شود و تمام مدت باید با خودتان بجنگید که نقدی بی‌طرفانه و منصفانه‌ و به‌دور از علاقه شخصی بنویسید؛ پس نگارنده همین‌جا علاقه‌ی شخصی را کنار می‌گذارد و به نقد و بررسی روگ وان (سرکش یک) می‌پردازد که از لحاظ جلوه‌های ویژه چیزی کم ندارد؛ اما درگیر صحنه‌هایی تکراری از فیلم‌های قبلی جنگ ستارگان شده.

روگ وان
روگ وان

داستان روگ وان پیش‌درآمد قسمت اول جنگ ستارگان که همان اپیزود چهارم باشد است و با این‌که خیلی از شخصیت‌ها را دوباره در آن می‌بینیم؛ ولی در این فیلم خبری از لوک اسکای‌واکر نیست و اتفاقن نکته هم همین‌جاست که بدون حضور لوک، قصه هم‌چنان جذاب و گیرا و هیجان‌انگیز و قهرمانانه پیش می‌رود. خلاصه که سازندگان جنگ ستارگان در این قسمت اثبات می‌کنند که همیشه نیاز نیست جِدای‌ها و قهرمان‌ها و اسکای واکرها در فیلم حضور داشته باشند تا شاهد یک داستان مهیج باشیم.

فیلم با داستان عشق و محبت خانواده‌‌ی گلن ارسو (مدس میکلسن) آغاز می‌شود. مهندسی که ستاره‌ی مرگ را طراحی کرده،‌ اسلحه‌ای فوق‌العاده قوی. سلاحی که دارث ویدر برای سرکوب و نابودی شورشیان، به آن نیازمند است. دارث ویدر سلاح را می‌خواهد، گلن زیر بار نمی‌رود و در نتیجه مأموران برای دستگیری گلن به سراغ او و خانواده‌اش می‌روند. همسر گلن کشته می‌شود و دخترشان جین (فلیسیتی جونز) فرار می‌کند؛ دخترکی که تحت تعلیم ساو گررا (فارست ویتاکر) قرار می‌گیرد و بعدها به‌عنوان یک یاغی، سر از زندان در می‌آورد.

سیزده سال گذشته و شورشیان آزادی طلب با سرکردگی کاسیان اندرو (دیگو لونا) جین را از زندان آزاد می‌کنند تا بتوانند از او در برابر اقدام شوم پدرش استفاده کنند و جلوی این سلاح مرگبار را بگیرند.

جدا از کاراکترهای قدیمی، کاراکترهای جدید زیادی در این فیلم حضور دارند که در آخر داستان، اکثرشان با شجاعت کشته شده و حذف می‌شوند. کاراکترهایی که مصمم و مهربان هستند و شوخ‌طبعی خاص خودشان را دارند. در حقیقت این قسمت از سری فیلم‌های جنگ ستارگان که اولین قسمت فرعی این سری فیلم‌‌ها و در عین حال را مستقل‌ترین آن‌ها نیز است، به پرسوناژهای زیادی می‌پردازد که در راه آزادی جان خودشان را فدا کرده‌اند. مانند چیروت ایموه (دانی ین) کنگ‌فو کار ِ نابینا، بودی روک (ریز احمد) پسر مهربان و دوست داشتنی و حتی ربات خونسرد و بانمک K-2SO (آلن تودیک).

روگ وان
روگ وان

فیلم‌نامه چیز جدیدی به داستان‌های قبلی و ماهیت اصلی جنگ ستارگان اضافه نمی‌کند، فقط مسائلی را برای مخاطبین حقیقی ستار وارز توضیح داده و به روشن شدن بخش‌های تاریک کمک و ابهامات قبلی را برطرف می‌کند.

در این قسمت شاهد عزمی جزم و شکل‌گیری تصمیم و بالا گرفتن نیروی روحی و روانی در بین انقلابیون برای از بین بردن حکومت سیاه امپراطور و دارث ویدر هستیم. اعتقاد به آزادی خیلی خوب شکل گرفته و کسانی که به سپاه آزادی ‌خواهان گرویده‌اند، همگی از جان گذشته‌اند. از آن طرف شاهد رقابتی تنگاتنگ و سخت و هم‌چنین غرور و خودپسندی ِ زیاد در بین نیروها و مقامات رده بالای ارتش دارث ویدر هستیم که آن‌ها را در برابر اتحاد و هم‌بستگی انقلابیون ضربه‌پذیر کرده.

جین مانند ری (دیسی ریدلی) یک جِدای نیست؛ ولی بین این دو کاراکتر که در فاصله‌ی زمانی از هم زیسته‌اند،‌ شباهت‌هایی چون تسلیم‌ناپذیری، جنگ‌آوری، باهوشی و مصمم بودن وجود دارد و نگارنده به شخصه خرسند است که در دو قسمت اخیر فیلم‌های استاروارز ( نیرو برمی‌خیزد (۲۰۱۵) – روگ وان (۲۰۱۶) )، زنان نقش محوری داستان را بر عهده دارند و رهبرانی دلیر و مدیر هستند.

روگ وان
روگ وان

مشکلی که در فیلم‌نامه وجود دارد، تنش میان جین و کاسیان در ابتدای آشنایی‌شان است که یادآور آغاز رابطه‌ی پر از کنایه‌ی هان سولو (هریسون فورد) و پرنسس لیا (کری فیشر) است. البته که شاید این شباهت از دید بسیاری از طرفداران پسندیده شود؛ اما بهتر بود که حداقل در این نوع روابط، شاهد نوآوری بودیم و حتا وابستگی شدید و دوستی عمیق چیروت و مالبوس (جیانگ ون) به یکدیگر نیز، یادآور دوستی و برادری ِ هان سولو و چوباکا (پیتر میهیو) است.

فیلم روگ وان قرار نیست گره‌ای به داستان بیفزاید،‌ بلکه می‌خواهد گره باز کند،‌ پس این‌جاست که جدا از صحنه‌های اکشن و ایجاد هیجان بصری،‌ فیلم نیازمند ایجاد کمی عمق در داستان بوده که این مهم نیز صورت نپذیرفته و داستانی خطی و بدون پیچیدگی‌های کوچک روایت شده.

در فیلم روگ وان به بازیگران بین‌المللی توجهی خاص شده است. بازیگر توانای دانمارکی، مدس میکلسن بازی قابل قبولی را در این قسمت از خود به نمایش گذاشته. هنرمندی توانا که می‌رود تا در بیشتر فیلم‌های خوب هالیوودی، نقشی موثر داشته باشد. حضور دو بازیگر مطرح هنگ‌کنگی و چینی و همین‌طور ریز احمد پاکستانی هم در نوع خود جالب توجه است.

با همه‌ی آن‌چه گفته شد، روگ وان تفاوتی بزرگ و مهم با دیگر آثار وابسته به جنگ ستارگان دارد، این فیلم نه‌تنها مستقل‌ترین بلکه احساسی‌ترین قسمت فرعی سری فیلم‌‌های جنگ ستارگان است که شاید برای مخاطبینی که سمپاتی به این سری‌ها ندارند،‌ فقط یک اکشن جالب باشد؛ اما مسلمن توانسته بار دیگر دل عشاق استاروارز را بدست آورد و آنان را تا سال‌‌های سال با داستان‌ها، کاراکترها و جهان ِ جنگ ِ ستارگانی، همراه کند.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «روگ وان» اینجا کلیک کنید.

۲) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *