خانه / نقد فیلم / لانگ شات (۲۰۱۹)

لانگ شات (۲۰۱۹)

لانگ شات (۲۰۱۹) (۱)

Long Shot (2019)

امتیاز فیلم «همسر» از پنج ستاره: *** (سه از پنج)

کارگردان: جاناتان لوین
نویسنده: دن استرلینگ
 / لیز هانا
بر اساس داستانی از دن استرلینگ
تهیه‌کننده: ایوان گلدبرگ / ست روگن / جیمز ویور / بث کونو / شارلیز ترون

ژانر: کمدی-رمانتیک
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۲۵
دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان سریال لو برود.”

یک یادداشت کوتاه

ریاست جمهوری دونالد ترامپ، پر از حاشیه و شوآف و حرف و حدیث بوده، چه در داخل ایالات متحده و چه در خارج از آن. او با رفتار، عکس‌العمل‌ها و حرف‌های عجیب و ضد و نقیضی که می‌زند بدل به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های داخل و خارج از آمریکا شده و حسابی به داد کمدین‌ها رسیده و حتی گاهی لازم نیست کمدین‌ها سخنان او را تحلیل کرده یا چیزی از آن را کم و زیاد کنند، بلکه فقط کافی‌ست عین حرف‌ها و حرکات ترامپ بازگو و پخش شوند تا خود او به‌تنهایی کار ده کمدین و شومن را انجام دهد! تمام آن‌چه که در شان ریاست جمهور یک کشور نبوده و نیست.

لانگ شات
لانگ شات

ترامپ بارها، چه در حین مبارزات انتخاباتی و چه بعد از مستقر شدن در کاخ سفید، متهم شده به زن‌ستیزی، نژادپرستی، دیکتاتوری و.. که موجب شده او منتقدان سرسختی داشته باشد مانند اکثر اهالی هالیوود که از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به رئیس جمهور فعلی ایالات متحده نیش و کنایه بزنند و در آثار هنری تولیدی‌شان به جد یا طنز، به نقد او و سیاست‌هایش بپردازند. فیلم لانگ شات، ساخته‌ی جاناتان لوین یکی از همین آثار است.

فیلم در مرود شارلوت فیلد (شارلیز ترون) وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکاست که با توصیه‌ی رئیس جمهور فعلی که یک بازیگر درجه دوم است، قصد شرکت در انتخابات آتی را دارد تا عنوان اولین رئیس جمهور زن را از آن خود کند. شارلوت سخت‌کوش است و آرمان‌هایی به زیبایی خودش دارد. او در حال تکمیل کردن تیم انتخاباتی‌اش است که تصادفن با دوست و همسایه‌ی قدیمی‌اش فرد فلرسکی (ست روگن) که حالا روزنامه‌نگار تند مزاج و بیکاری‌ست برخورد می‌کند و تشخیص می‌دهد، فرد می‌تواند به او در مسیر طولانی و سخت انتخابات کمک کند.

لانگ شات کمدی رنگارنگ، دوست‌داشتنی و رمانتیکی‌ست که شوخیهای مثبت هجده سالش ناراحت کننده نیست و اتفاقن به نمک داستان افزوده. فیلم بسیار سرگرم‌کننده است و بر عشق و قدرتش تاکید دارد نه به ظواهر و چرتکه انداختن و منافع شخصی، در نتیجه می‌بینیم وقتی پای عشق و محبت حقیقی به میان می‌آید، دو انسان کاملن متفاوت چون شارلوت و فرد چقدر برای هم‌دیگر مناسبند. در این فیلم با آدم‌های مختلفی سر و کار داریم، آدم‌های خوب و بد که در نهایت بدها می‌بازند و خوب‌ها می‌برند تا این کلیشه‌ی محترم و مردم‌پسند، در لانگ شات حفظ شود.

لانگ شات مدیون چهره‌ی ست روگن و بانمکی ذاتی اوست و شروع طوفانی و خوبی دارد. در میانه کمی از بار کمیک آن کم شده و بخش رمانتیکش پر رنگ می‌شود؛ ولی سعی شده لحن کمدی در سراسر فیلم حفظ گردد. در گره‌گشایی تعادل خوبی بین دو ژانر کمدی و عاشقانه‌ی فیلم برقرار می‌شود تا پایان لانگ شات خنده‌دار، به‌یادماندنی و شیرین از آب در بیاید.

فیلم جدا از این‌که در لفافه از خجالت برخی کارهای ترامپ درمی‌آید، تاکید دارد که می‌توان خوب بود، کوشا و مهربان بود، تهدید را برنتافت و از مواضع انسان‌دوستانه‌ی خود کوتاه نیآمد و در عین حال شاد و موفق زیست به‌شرطی که هیچ زمان، عشق و عاشقی کردن با چاشنی دیوانه‌بازی، فراموش‌مان نشود.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «لانگ شات» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *