خانه / نقد فیلم / شش زیرزمینی (۲۰۱۹)

شش زیرزمینی (۲۰۱۹)

شش زیرزمینی (۲۰۱۹) (۱)

Six Underground (2019)

امتیاز فیلم «شش زیرزمینی» از پنج ستاره:  * (یک از پنج)

کارگردان: مایکل بی
نویسنده: پل ورنیک / رت ریس
تهیه‌کننده: مایکل بی / یان برایس / دانا گلدبرگ / دن گرینجر

ژانر: کمدی-سیاه / اکشن
محصول: ایالات متحده آمریکا
مدت: ۱۲۸
دقیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان سریال لو برود.”

یک یادداشت کوتاه

فیلم شش زیرزمینی، احتمالن قرار بوده کمدی-اکشن جالب و بانمکی باشد؛ اما به علت بی‌هنری و خودشیفتگی کلیه‌ی عوامل فیلم بدل شده به یک آش شله قلمکار، بدون فرم و محتوا، پر از کلیشه و کپی‌برداری از فیلم‌هایی چون “کسب و کار ایتالیایی”، سریِ “سریع و خشن”، “بیبی راننده”، سریِ “ترانسپورتر” و حتا فیلم رمانتیک “تایتانیک”! بله، در سکانسی از این فیلم آب استخر، پنت‌هاوسی را ویران می‌کند و بعد آبشار ایجاد می‌شود! و البته فیلم‌برداری اغراق‌آمیزی که یک ربع بعد از شروع فیلم، به‌جای جاذبه در بیننده دافعه ایجاد می‌کند نیز مزید بر علت شده تا بتوان فیلم جدید مایکل بی را اثری وحشتناک، خسته‌کننده، بی‌حال، شعارزده و سست قلمداد کرد.

شش زیرزمینی
شش زیرزمینی

رایان رینولدز در نقش ددپول خوش درخشیده و حالا به‌نظر می‌رسد هر کارگردانی سعی دارد یک کمدی-سیاه بسازد پر از زد و خورد و خون و خون‌ریزی تا شاید فیلم او هم با حضور رینولدز اقبال خوبی بدست آورد و به همین دلیل ژانر شش زیرزمینی هم یک کمدی سیاه اکشن تعریف شده..

یک کمدی سیاه اکشن؟! البته، چه چیزی کمدی‌تر از صحبت کردن مورات (پیمان معادی) با مردم کشورش _ کشوری خیالی به اسم ترگستان _ با زبان انگلیسی و نه زبان رسمی و ملی آن کشور! بماند که انتخاب معادی به‌عنوان مردی که در کشوری دیکتاتوری رشد کرده و حالا متحول شده، آزادی و دموکراسی می‌خواهد و خواهان سرنگونی رژیم برادرش است چقدر آشکارا به شرایط پر تنش فعلی ایران و آمریکا طعنه می‌زند و چقدر لوس و بد از آب درآمده.
شش زیرزمینی فیلم بد، پریشان و آشفته‌حالی‌ست که حتا به‌زورِ ژست آزادی‌خواهی، جلوه‌های ویژه، اصلاح رنگ و شیطنت‌های رایان رینولدز هم سر پا نمی‌ماند و وقتی تمام می‌شود، از این‌که هنوز زنده‌اید، نفس می‌کشید و در حین تماشایش سکته نکرده‌اید، خدا را شکر می‌کنید.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «شش زیرزمینی» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

میدان سرخ

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱) کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و… نویسنده: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *