خانه / منوی فیلم با مخلفات / نگاتیو / مردی که از خدا شکایت کرد (۲۰۰۱)

مردی که از خدا شکایت کرد (۲۰۰۱)

مردی که از خدا شکایت کرد
مردی که از خدا شکایت کرد

مردی که از خدا شکایت کرد (۲۰۰۱)

(2001) The Man Who Sued God

امتیاز فیلم «مردی که از خدا شکایت کرد» از پنج ستاره: *** (سه از پنج)
کارگردان: مارک جف
نویسنده: جان کلارک / دن واتسون

تهیه‌کننده: برایان آبل / ایرنه دابسون / بن گنون/ مارک جف
ژانر: کمدی-درام
محصول: استرالیا
مدت: ۱۰۰ دقیقه

بخشی از افتخارات:

۱) نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم‌‌نامه‌ی غیراقتباسی از جشنواره‌ی فیلم استرالیا در سال ۲۰۰۲

مردی که از خدا شکایت کرد
مردی که از خدا شکایت کرد

مردی که از خدا شکایت کرد، درست مانند اسمش، فیلم به‌نسبت مفرحی‌ست که می‌تواند شما را بخنداند و سرحال بیآورد مخصوصن این‌که به دو گروهِ خاص حمله می‌کند، دو گروهی که مردم سراسر جهان دل خوشی از آنان ندارند: شرکت‌‌های بیمه و مردان خدا!

استیو مِیرز (بیلی کانلی) وکیل سابق دادگستری و ماهی‌گیر فعلی، مردی احساساتی، مهربان، عمل‌گرا و خستگی‌ناپذیر است که در اثر اصابت صاعقه و بلای آسمانی قایقش را از دست می‌دهد و بعداز مراجعه به شرکت بیمه با سفسطه‌ای از سوی آن‌ها مواجه می‌شود: «این اتفاق خواست خدا بوده و عملی از جانب او! (Act of God)» و استیو هم بعداز شنیدن این پاسخ عجیب، چاره‌ای نمی‌بیند جز این‌که از خداوند شکایت ببرد به نزد کسانی‌که خود را نماینده‌ی او بر روی زمین می‌دانند و این‌چنین جنگ بین بیمه و کلیسا و استیو آغاز می‌شود.

موقعیت‌های طنز در فیلم نه کم است و نه زیاد، نه عالی و نه ساده و بی‌نمک. این فیلم جزو طنزهای فاخر به‌شمار نمی‌‌آید و بیش از آن‌که بتواند طناز باشد و موقعیت‌های خنده‌دار خوبی خلق کند، در میانه باقی می‌ماند. بیشتر به‌نظر می‌رسد حساسیت موضوعی که فیلم‌نامه حول آن نوشته شده مطرح بوده و سازندگان محتاط عمل کرده‌اند تا قصه از چهارچوب معینی بیرون نزد و بیش از حد به موضوع بیمه و کلیسا هم ورود نکند. فیلم بیشتر گلایه‌ای و نقدی‌ست بر شرکت‌های بیمه که سعی می‌کنند به هر طریقی از زیر بار پرداخت پول به مال باختگان شانه خالی کنند و در این‌جا مشکلات ماهی‌گیران مطرح است که هر ساله در اثر با طوفان و صاعقه، قایق‌های‌شان را از دست می‌دهند و هیچ حمایتی از آنان نمی‌شود.

با همه‌ی این‌ها فیلم مردی که از خدا شکایت کرد، یک کمدی-درام مثبت و دوست‌داشتنی‌ست که به واسطه‌ی دست گذاشتن بر روی شرکت‌های بیمه و کلیسا و مردانی که تظاهر به خداپرستی می‌کنند، دلْ خنک کن است و البته که اتفاقات بامزه در رستوران که زمینه‌ساز آشنایی عجیب و غریب استیو با آنا ردموند (جودی دیویس)، زنی روزنامه‌نگار و بعدها شریک زندگی‌اش می‌شود و هم‌چنین شکستن شیشه‌ی منقش و رنگارنگ دادگاه توسط طوطی سفید و زیبایی که بر روی میز قاضی آرام می‌گیرد، حال و هوای روحانی و کمدی را با هم گره می‌زند – شاهکار فیلم – و باعث می‌شود برای همیشه این فیلم را دوستش داشته باشیم.

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فیلم «مردی که از خدا شکایت کرد» اینجا کلیک کنید.

این را نیز ببینید

تعطیلات

تعطیلات (۲۰۰۶)

تعطیلات (۲۰۰۶) (2006) The Holiday امتیاز فیلم «تعطیلات» از پنج ستاره: *** (سه از پنج) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *