خانه / نقد فیلم / میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰)

میدان سرخ (۱۴۰۰) (۱)

کارگردان: ابراهیم ابراهیمان / بهرام بهرامیان / کمال تبریزی و…
نویسنده: سارا سلطانی / علی مسعودی‌نیا

ژانر: اکشن ـ جنایی
محصول: ایران
تعداد: ۱۶ قسمت
مدت هر قسمت: ۵۰ د
قیقه

“توجه فرمایید،‌ با خواندن این مطلب، ممکن است داستان سریال لو برود.”

یک یادداشت کوتاه

قسمت اول سریال میدان سرخ، بعد از آن همه سروصدا و تبلیغات محیطی و رسانه‌ای و حضور بازیگران نامی کنار هم، چنان دافعه‌ای در مخاطب ایجاد می‌کند که نمونه‌اش را به‌سختی می‌توان یافت! اصلِ مشکل را هم باید در فیلم‌نامه‌ای جُست که بسیار ناشیانه سر هم شده و از زورِ کلیشه‌ها در حال انفجارست، هویت را از کاراکترها گرفته و از آن‌ها عروسک‌هایی ساخته که تنها بلدند به مضحک‌ترین شکل ممکن شیرین‌کاری کنند.

میدان سرخ
میدان سرخ

اما وقتی‌که سناریو و محتوا را کنار بگذاریم، می‌رسیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان که به عجیب‌ترین شکل ممکن، فرمی برای کار باقی نگذاشته و خشت اول را چنان کج نهاده که پس از او هر کارگردانی به مجموعه اضافه شد، نتوانست مانع فروریختن کل این سازه شود.

فیلم‌برداری شلوغ و شلخته، جامپ‌کات‌هایی بی‌معنا که نه از سرِ فکر بلکه گویی به دلیل بی‌حوصله‌گی عوامل برای برداشت مجدد بوده، بازی‌های خنثا، بی‌احساس و از سرِ رفع تکلیف، نماهایی غیرمنسجم و شتاب‌زده که حتا اصلاح رنگ روی‌شان صورت نگرفته و بازیگران را دچار به یرقان نشان می‌دهد و.. از این مجموعه‌ی نمایش خانه‌گی، ملغمه‌ای ساخته که نه با تغییر فیلم‌نامه و تعویض کارگردان درست بِشوست و نه با بمب‌باران بی‌امان تبلیغاتی؛ چرا که گاهی تنها راه جلوگیری از سقوط مرگ‌بار، توقف و ایستادن است، نه گام برداشتنِ دوباره رو به جلو!

پی‌نوشت:

۱) برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سریال «میدان سرخ» اینجا کلیک کنید.

  • * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

این را نیز ببینید

تهران

تهران (۲۰۲۰)

تهران (۲۰۲۰) (۱) טהרן (2020) Tehran (2020) کارگردان: دنیل سیرکین نویسنده: موشه زندر / عمری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *