خانه / پادکست / کتاب‌خوانی – ربکا (فصل ششم – بخش اول )

کتاب‌خوانی – ربکا (فصل ششم – بخش اول )

کتاب‌خوانی با هنگامه ناهید - کتاب ربکا
کتاب‌خوانی با هنگامه ناهید – کتاب ربکا

کتاب‌خوانی – ربکا (فصل ششم- بخش اول)

نام کتاب: ربکا (۱)
اثر: دافنه دوموریه
ترجمه: عنایت‌الله شکیباپور

خوانش: هنگامه ناهید
موسیقی متن: منتخب از آلبوم گوتیک پیانو اثر ولادیمیر استرزر

کتاب‌خوانی:

کتاب ربکا اثر نویسنده شهیر انگلیسی، خانم دافنه دوموریه  (۱۹۰۷–۱۹۸۹) است. این رمان دلفریب برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. بسیاری معتقدند که خانم دوموریه، این اثر را تحت تاثیر کتاب جین ایر نوشته است؛ اما همه درباره‌ی این رمان، در یک مورد متفق‌القول‌اند و آن این‌که کتاب ربکا، بهترین اثر دافنه دوموریه است.

مشهورترین اقتباس از این اثر فیلم سینمایی ربکا با شرکت لارنس اولیویر بود که کارگردان بزرگ، آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۴۰ ساخت. فیلمی که برنده‌ی جایزه اسکار شد.

کتاب ربکا اولین بار توسط آقای حسن شهباز (۱۳۳۳) به فارسی برگردانده شد و پس از ایشان مترجمان دیگری از جمله آقای عنایت‌الله شکیباپور (۱۳۶۲)، سهیلا احمدی (۱۳۶۳)، محمدعلی سلماسی‌وند (۱۳۷۳)، نازگل نیکویی (۱۳۸۵)، پرویز شهدی (۱۳۸۹)، خجسته کیهان (۱۳۹۱)، هانیه چوپانی (۱۳۹۲) و مجید محمدی (۱۳۹۲) این اثر به یادماندنی را ترجمه کردند.

شخصیت‌های اصلی کتاب:

۱) راوی: همسر دوم ماکسیم دووینتر، که راوی داستان است و نامش در قصه گفته نشده است.

۲) ماکسیم دووینتر: مالک ماندرلی؛ در آغاز رمان او همسر زیبای خود را تازه از دست داده است.

۳) ربکا: همسر سابق ماکسیم دووینتر، او زنی زیبا و باهوش توصیف شده و در طول رمان سرنوشت او رازآلود بیان شده است.

۴) خانم دنورس: مستخدم ارشد ماندرلی که سخصت او شوم بیان شده است. خانم دنورس در طول رمان وابستگی زیادی به ربکا دارد.

ماجرای داستان:

کتاب با این جمله شروع می‌شود که یکی از آغازهای مشهور تاریخ ادبیات است: “دیشب در عالم رویا دیدم که بار دیگر در ماندرلی پا گذاشتم” و توسط زن جوانی روایت می‌شود که تا پایان داستان نام اورا نمی‌فهمیم و صرفا به نام خانم دووینتر شناخته می‌شود. داستان در باب زن جوان خدمتکاری است که با مردی ثروتمند آشنا می‌شود و مرد جوان به او، پیشنهاد ازدواج می‌دهد.

دختر جوان پس از مدتی زندگی پی می‌برد مرد جوان، همسر زیبای خود، ربکا را، در یک حادثه از دست داده و سیر داستان پرده از این راز برمی‌دارد که زن جذاب و متوفی مرد جوان، زنی فاسد و هوس‌باز بوده و شبی که او منتظر معشوقه‌اش بوده، ناگهان با شوهرش روبرو می‌شود و پس از دادن خبر دروغین آبستن بودنش به دست او کشته می‌شود و شوهرش آقای ماکسیمیلیان دووینتر جسدش را به همراه قایق شخصی اش در دریا غرق می‌کند. پس از یک سال با پیدا شدن جسد ربکا، ماکسیم دوویمنتر پای میز محاکمه کشیده می‌شود. به آتش کشیده شدن قصر مرد ثروتمند و افشای راز همسر جذاب و زیبایش نشانی از حقایق و نیمه پنهان وجود آدمها است که با ظاهری آراسته و با شکوه پوشانده شده‌است. در حالی که در داخل این ظاهر براق و خیره کننده، آدم‌ها در حال زجر کشیدن و زجر دادن یکدیگر هستند و هیچ‌یک از این حقایق به چشم افراد ساده‌دل و ظاهربین که از خارج این زندگی به آن نگاه می‌کنند، نمی‌آید.

حق کپی‌رایت:

برای خوانش این اثر، ترجمه‌ی آقای ع.شکیباپور به این علت انتخاب شد که بیش از سی سال از درگذشت ایشان می‌گذرد و ترجمه‌ی اثر از قانون کپی رایت خارج شده است.

روح نویسنده و مترجم شاد، یادشان گرامی باد.

پی‌نوشت:

۱) برای مطالعه بیشتر در مورد کتاب ربکا اینجا کلیک کنید.

فصل ششم – بخش اول

این را نیز ببینید

کتاب‌خوانی با هنگامه ناهید - کتاب ربکا

کتاب‌خوانی – ربکا (فصل هفتم – بخش سوم)

کتاب‌خوانی – ربکا (فصل هفتم – بخش سوم) نام کتاب: ربکا (۱) اثر: دافنه دوموریه ترجمه: عنایت‌الله شکیباپور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *